• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24564
2

برخی آسیب‌های شایع دست در سنگنوردی و راه‌کارهای درمان آنها

  • کد خبر : 6994
  • 28 آبان 1399 - 16:05
برخی آسیب‌های شایع دست در سنگنوردی و راه‌کارهای درمان آنها
بام نیوز: آنچه اغلبِ سنگ‌نوردان از آن هراس دارند آسیب‌دیدگی‌های دست و بویژه انگشتان دست می‌باشد. در این میان سه دسته از آسیب‌دیدگی‌ها شیوع بیشتری دارند؛ در این مقاله سعی شده به معرفی این آسیب‌ها و راه‌کارهای پیش‌گیری و درمان آنها اشاره شود.

پویا سلیمانی در ترجمه ای که با موضوع برخی آسیب‌های شایع دست در سنگنوردی و راه‌کارهای درمان آنها برای پایگاه خبری بام نیوز ارسال نمود اظهار داشت:  آنچه اغلبِ سنگ‌نوردان از آن هراس دارند آسیب‌دیدگی‌های دست و بویژه انگشتان دست می‌باشد. در این میان سه دسته از آسیب‌دیدگی‌ها شیوع بیشتری دارند؛ در این مقاله سعی شده به معرفی این آسیب‌ها و راه‌کارهای پیش‌گیری و درمان آنها اشاره شود.

A2 Pulley Injury
این آسیب دیدگی مربوط است به قسمت انتهایی انگشتان، جایی که تاندون به استخوان متصل می‌شود. این آسیب بیشتر زمانی رخ می‌دهد که شما هنگام جابجایی پاها مجبور هستید برای حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط، فشار بیش از اندازه‌ای به دست و انگشتان خود وارد کنید.

ورزشکار در این حالت ممکن است صدایی شبیه “تق” شنیده و بعد از آن احساس درد کند که در نهایت می‌تواند همراه با کبودی و تورم موضع نیز باشد.
درد معمولا در قسمت ابتدای انگشت احساس می‌شود. این آسیب‌دیدگی ساده‌ترین نوع آسیب محسوب شده و تاثیر چندانی در توانایی و اجرای شما نخواهد داشت. معمولا در این مورد جراحی پیشنهاد نمی‌شود ولی باید برای بهبود و جلوگیری از وخامت اوضاع حتما موضع آسیب دیده بانداژ شود.

Flexor Tendon Tears
این عارضه ناشی از پارگی یا کِش آمدن تاندون‌هایی است که از آرنج شروع شده و از ساعد و انگشتان دست عبور می‌کند. این تاندون‌ها عضلات و استخوان‌ها را به یکدیگر متصل و به انگشتان شما اجازه خم شدن می‌دهند.

درد ناشی از پارگی یا کشیدگی این عضلات را حدفاصل میان مچ و کف دست احساس می‌کنید. نتیجه این عارضه ناتوانی از خم کردن یک یا چند مفصل و انگشت و ایجاد حساسیت در این موضع می‌باشد. اگر این وضعیت حاد شود، چاره‌ای جز سپردن دست خود به تیغ جراحان ندارید.

Colla
این عارضه ناشی از بروز آسیب به لیگامنت‌های اتصال دهنده مفاصل انگشتان است و عمدتأ زمانی رخ می‌دهد که در حالتی قراردارید که با یک دست وزن خود را نگه داشته‌اید و با دست دیگر به سمت بالا یا کناره‌ها می‌جهید.

این درد عمدتأ در کناره مفاصل و بویژه در مفاصل میانی انگشتان میانی احساس می‌شود.

درمان
بعنوان نخستین گام، شما باید دست از فعالیت بکشید و به دکتر متخصص مراجعه کنید. اگر امکان مراجعه سریع به متخصص وجود نداشت برای چند روز دست خود را زیر نظر داشته باشید تا از میزان وخامت آسیب‌دیدگی مطلع شوید.

در این میان استفاده از کیسه یخ یا حمام یخ، ۳ تا ۵ بار در روز و هر بار بمدت ۱۰ دقیقه به همراه کشش‌های بسیار سبک در موضع آسیب دیده، توصیه می‌شود، به ویژه استفاده از یخ در ۷۲ ساعت نخستین بروز عارضه بسیار اهمیت دارد.

اگر دچار کبودی در موضع آسیب دیده شدید، اگر مفاصل شما حرکتی بیش از حرکت نرمال دارند حتما به پزشک مراجعه کنید. دوره و زمان ریکاوری شما بستگی به شدت آسیب وارده دارد که معمولا و حداقل ۴ تا ۶ هفته بطول می‌انجامد.

انتخاب مسیر‌های آسان، گیره‌های بزرگتر از جمله راهکارهای مناسب برای بازگشت تدریجی به سنگ‌نوردی است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6994
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : انجمن پزشکی کوهستان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.