• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

بهداشت در كوهستان

  • کد خبر : 85869
  • 24 اردیبهشت 1402 - 1:34
بهداشت در كوهستان

از مواردی که در برنامه های کوهنوردی باید مد نظر کوهنوردان قرار گیرد رعایت بهداشت در کوهستان می باشد ،بهداشت فردی از مشخصه های یک کوهنورد خوب است ، مورد دیگر راجع به خوش پوشی کوهنوردان است که متاسفانه برخی از همنوردان در برنامه های کوهنوردی لباس هایی به تن می کنند که کاملاً چروکیده […]

از مواردی که در برنامه های کوهنوردی باید مد نظر کوهنوردان قرار گیرد رعایت بهداشت در کوهستان می باشد ،بهداشت فردی از مشخصه های یک کوهنورد خوب است ، مورد دیگر راجع به خوش پوشی کوهنوردان است که متاسفانه برخی از همنوردان در برنامه های کوهنوردی لباس هایی به تن می کنند که کاملاً چروکیده یا شوره های برنامه قبلی هنوز بر روی قسمت هایی از آن دیده می شود  . همانطور که می دانید در کوهستان نیز همانند داخل شهر و مجالس باید به نظافت و آراستگی اهمیت قائل شویم   زیرا بخش عمده ایی از وقت مان در کوهستان با دوستان و همراهانی است که دوستشان داریم و وجودشان برایمان قابل احترام است ، اگر این افراد در جشن ها در کنارمان باشند با عطر و ادئوکلن که خودمان را خوشبو می کنم که موجبات آزار و اذیت آنها را فراهم نکنیم ، حال در کوهستان که در کنار یکدیگر هستیم نیز حداقل باید بهداشت فردی را رعایت نماییم . مطلب زیر تقدیم عزیزان و خوانندگان محترم نشاط کوهستان می گردد .

بهداشت اندام:
يك كوهنورد بايستي از آب تني در آبهاي سرد كوهستان بويژه وقتي كه بدن كاملاً گرم است خودداري كند، زيرا علاوه بر سرماخوردگي باعث غلبه خون را پيش آورده و زمينه اي براي ابتلا به رماتيسم مي شود.

بهداشت صورت:
هرگز در بامداد روز صعود به كوهستان صورت خود را زياد نشوييد زيرا در شب، هنگام خواب، چربي طبيعي پوست صورت در سطح پوست ظاهر مي‌شود و همان چربي براي پوست محافظ خوبي در برابر آفتاب، سرما، برف و باد خواهد بود. استفاده از كرمهاي ضد آفتاب باعث خشكي پوست شده كم كم بصورت مصنوعي در پوست ايجاد رنگ نموده و پوست رويي را مي‌سوزاند.

بهداشت چشم‌ها:
استفاده از عينك در تمام مدت كوهنوردي بسيار مهم و لازم است بويژه اگر برف روي زمين باشد زيرا برف ۹۵% نور آفتاب را منعكس مي‌كند. شيشه مخصوص اين عينك‌ها چشم را در مقابل اشعه فرابنفش محافظت مي‌كند.

بهداشت دست‌ها :
كوهنورد بايد سعي كند جز در موارد سرماي شديد، دستكش بدست نكند و پوست خود را به سرما عادت دهد تا حساسيت آن در مقابل سرمازدگي كم شود. اگر دستها بر اثر تماس با برف و يخ مرطوب شد، آنرا با يك تكه پارچه پشمي خشك پوشانده و بشدت مالش دهيد تا بتدريج خون جريان پيدا كرده و گرم شود.البته توصیه می شود از دستکش های نازک برای محافظت از پوست دست استفاده شود  .

بهداشت پاها:
پاها عامل عمده كار كوهنورد مي باشد و بايد در محافظت آن دقت زيادي بعمل آورد. براي حفظ آن از سرما، علاوه بر پوشيدن جوراب، پاها را با نوعي وازلين مخصوص، چرب كنيد. اما از ماليدن چيزهايي مانند خردل خودداري كنيد زيرا تا موقعي كه پوست پا سرد است و هيچ گونه حرارتي توليد نمي كند، اشكالي ندارد اما به مجرد كمترين عرق در پا ايجاد سوختگي كرده و ناراحتي هاي بعدي شروع مي شود.
بر اثر پوشيدن كفش تنگ يا بستن محكم بند كفشها ممكن است پاي كوهنورد تاول بزند كه براي پيش گيري از اين مورد بايد عادت كرد كه ساق جوراب دوم خود را برگردانده و داخل كفش كرد. اگر پا تاول زد بهتر است قبل از خواب سوزني را ضد عفوني و از تاول عبور دهيد، صبح كه از خواب برخاستيد روي تاول خشك شده محلول ضد عفوني زده و آنرا با باند بپوشانيد.
براي جلوگيري از خستگي و گرفتگي عضلات پا ، در موقع استراحت در محل مناسبي نشسته و پاها را روي پاشنه دراز كنيد، عضلات ران را با كمك دست تكان دهيد. از ماساژهاي سخت عضلات بپرهيزيد.
چيدن ناخنهاي پا ۴۸ ساعت قبل از برنامه، ضروري است زيرا بلند بودن آنها سبب فشردگي و ناراحتي پا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85869

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.