• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24561
1

خطرات نقاب برفی

  • کد خبر : 6648
  • 26 آبان 1399 - 21:01
خطرات نقاب برفی
بام نیوز: نقابهای برفی برای کوهنوردان خیلی خطرناک است اگر روی آن راه بروند و یا از زیر نقاب حرکت کنند ( احتمال ریزش نقاب برفی ) خطر نقاب های برفی دائم تنها در تابستان است که حتی بدون بودن کونورد در محل بسیار کم امکان ریزش ان وجود دارد ولی احتمال خطر ریزش نقابهای زمستانی بدلیل سست بودنشان و تحت تاثیر باد و حرارت ( آب شدن ) زیاد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز، نقابهای برفی برای کوهنوردان خیلی خطرناک است اگر روی آن راه بروند و یا از زیر نقاب حرکت کنند ( احتمال ریزش نقاب برفی ) خطر نقاب های برفی دائم تنها در تابستان است که حتی بدون بودن کونورد در محل بسیار کم امکان ریزش ان وجود دارد ولی احتمال خطر ریزش نقابهای زمستانی بدلیل سست بودنشان و تحت تاثیر باد و حرارت ( آب شدن ) زیاد است.
هنگامیکه بر اثر حرارت از ارتفاع نقاب کم می شود، تشخیص آن از شیب رو به باد کم شده امکان رفتن کوهنورد بر روی آن زیاد است.
کونوردان باید متوجه باشند که نقاب فقط از نوک آن ریزش نمی کند بلکه مقداری عقب تر از نوک نقاب واقع شده و تیره تر از سایر نقاط نقاب است ریزش نقاب برفی در زمستان یا پس از بارش برف تازه سقوط بهمن را موجب می گردد.
افرادی که از کشته شدن کوهنوردان معروفی همچون هرمن بهل- فرتیس کاسپارک و غیره به علت سقوط نقاب مطلعند خطرات لاینفک آن را دست کم نگرفته و آنرا رعایت می کنند.
بستن افراد گروه به وسیله طناب با فواصل معین از یکدیگر دارای اهمیت فراوانی است به نحوی که در هر بار تنها یک نفر روی قسمت نقابی یال قرار بگیرد. تحت هیچ شرایطی نباید روی بام نقاب رفت. باید با فاصله قابل ملاحظه ای از محل احتمالی شکسته شدن نقاب حرکت کرد حتی اگر موجب پیاده روی بیشتر شود.
چگونگی عبور از نقاب
اغلب اتفاق می افتد که برای پایین آمدن یا بالا رفتن از محلی باید از نقاب عبور کرد یا آنکه برای پایین آمدن لازم است نقاب از بالا درهم کوبیده شود. از بالا- بعد از بررسی دقیق بالای نقاب از طرفین، باید شکافی در باریکترین قسمت نقاب ایجاد کرد. نفر اول از میان شکاف عبور کرده و در محلی که از پایین و طرفین مطمئن باشد قرار می گیرد و نفرات بعد به همین ترتیب از همان محل عبور می کنند.
از پایین- محلی را که برامدگی نقاب حداقل ضخامت را دارد انتخاب می شود. در موقع کندن سوراخ کمی فاصله گرفت. از آنجا که تشخیص مرکز ثقل نقاب از پایین به سادگی ممکن نیست حفر تونل از میان نقاب و عبور از آن ممکن است باعث درهم ریختن پایه نقاب و ریزش آن شود.
چگونگی حرکت در صورت ریزش نقاب
هرگاه شکستن نقاب باعث افتادن سرگروه شود و نفر بعدی جای پای محکمی نداشته باشد باید نفر دوم بطرف مخالف بپرد و به این ترتیب جان خود و جلودار را نجات دهد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6648

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.