• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
0
اموزشی:

مهارت های کلیدی در مواجهه با رعد و برق

  • کد خبر : 6594
  • 26 آبان 1399 - 20:33
مهارت های کلیدی در مواجهه با رعد و برق
گروه اموزشی بام نیوز:عنوان “زنده ماندن در شرایط سخت”، “بقا” و “رهایی”، به مجموعه مهارت هایی گفته می شود که یک فرد به وسیله آن ها می تواند خود را از شرایط دشوار رهایی ببخشید.

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوصمهارت های کلیدی در مواجهه با رعد و برق منتشر نمود:

ایران سرزمینی با تنوع اقلیمی بی نظیر و بسیار گسترده است. سرزمینی که گوشه گوشه آن دیدنی و جذاب است. آرزوی هر ایرانی دیدن این جذابیت ها و لذت بردن آز آنهاست. اما دیدن این جذابیت ها چقدر امن و بی خطر است. جنگل های بکر شمال، کوهستان های استوار غرب و شمال، کویرهای دیدنی مرکز، دریاها و دریاچه های گوشه گوشه ایران، رودخانه خروشان؛ همه و همه دیدنی و جذاب است به شرط آنکه ناملایمات آن ها را شناخت و راه مقابله با آن ها را آموخت.

تا به حال هرگز در میان جنگل سرد و نمناک بی توشه مانده اید؟ تا به حال سرمای کشنده کوهستان، گرما و تشنگی طاقت فرسای کویر و رطوبت خفقان آور دریا را تجربه کرده اید؟ حق با شماست! در شرایط فعلی و با وجود تکنولوژی های ارتباطی، امکان قرار گرفتن در این شرایط بسیار کم شده است. اما آیا با آگاهی و اشراف بر این علم با خیال آسوده تر به تفریحات نمی پردازید؟ آیا دانستن اینکه در هر شرایطی می توانید جان خود و همراهان را نجات دهید اطمینان قلبی برای شما فراهم نمی کند؟ علاوه بر این، بسیاری از موضوعات مرتبط با “زنده ماندن در شرایط سخت” در زندگی روزمره بسیار کاربرد دارد. مواردی همچون کمک های اولیه، استفاده از ابزارهای دم دستی، کنترل استرس و هیجانات، تنظیم انرژی و توان در کوهنوردی و پیاده روی ها و …

عنوان “زنده ماندن در شرایط سخت”، “بقا” و “رهایی”، به مجموعه مهارت هایی گفته می شود که یک فرد به وسیله آن ها می تواند خود را از شرایط دشوار رهایی ببخشید. مجموعه مهارت هایی که در طول صدها سال به مرور شکل گرفته و کامل شده است. مهارت هایی از قبیل روش کردن آتش، مقابله با حیوانات وحشی، یافتن آب و سرپناه، تهیه غذا، کمک های اولیه، تهیه ابزار و سلاح، روش های مبارزه، شناخت گیاهان، شناخت حشرات و …

اغلب به این مهارت ها به عنوان سرگرمی نگریسته می شود؛ اما به واقع بسیاری از این مفاهیم در کلاس ها و آموزشگاه های کاملا تخصصی به کوهنوردان، جنگل بانان، سربازان زبده، نیروهای امداد و نجات، آتش نشانان و … آموزش داده می شود تا بتوانند در شرایط بحرانی جان خود و همراهان را نجات دهند.

در این نوشته مهارت های کلیدی در مواجهه با رعد و برق را با یکدیگر مرور می کنیم.

۱٫ از شرایط آب و هوایی با خبر باشید، پیش بینی ها را بررسی کنید.

۲٫ ابرها را بشناسید و خصوصا ابرهای خطرناک کومولونیمبوس را شناسایی کنید.

۳٫ زمان بازگشت و مسیرهای جایگزین را در نظر بگیرید و نقاطی از مسیرتان را که شما را از مکان های نا امن در ساعات اوج طوفان دور می کند شناسایی کنید.

۴٫ در طول مسیر، مناطق امن تر را زیر نظر داشته باشید.

۵٫ منتظر رسیدن طوفان پیش از تغییر موقعیت نباشید.

۶٫ اگر در شرایطی بودید که هنوز خطر در یک قدمی تان نبود و می توانستید خود را به پناهگاهی برسانید یا ارتفاع خود را در کوه کم کنید، این کار را هرگز با دویدن انجام ندهید (این که چقدر خطر به شما نزدیک است بستگی به شرایط دارد اما معمولا تا زمانی که رعد و برق فاصله ای بیش از ۳-۲ کیلومتر با شما دارد، شما می توانید تغییر موقعیت دهید). سرعت مناسبی داشته باشید اما ندوید.

۷٫ باتوم های کوهنوردی، کلنگ، کرامپون و تجهیزات برف و یخ نوردی و سنگ نوردی، شانس اصابت صاعقه به شما را افزایش می دهند. اگر مجبور به حمل این وسایل هستید و نمی توانید آن ها را جا بگذارید و بعدا به سراغ شان بیایید. تجهیزاتی که می توانید داخل کوله بگذارید را داخل کوله و در میان سایر وسایل قرار دهید (نه در بالای کوله) و وسایلی از قبیل کلنگ را روی زمین قرار دهید و بند حمایت آن گرفته و با خود روی زمین بکشید.

۸٫ اگر در شرایط غیرمنتظره گرفتار شدید و حرکت خودش کاری غیر ایمن بود (مثلا گروه در یک مکان مسطح و بازگیر افتاده بود) اعضای گروه می بایست با فاصله حداقل ۱۵ متری از یکدیگر، پخش شوند تا در صورت برخورد صاعقه با فردی، دیگران صدمه نبینند.

۹٫ حالت صاعقه را به خود بگیرید (نشستن به صورت چمباتمه بر روی یک عایق روی زمین و قرار دادن دست ها بر روی گوش و دور کردن کلیه اجسام فلزی و رسانای الکتریسیته و همچنین وسایل خیس از خود.). پاهای تان را کنار هم قرار بدهید و به صورت چمباتمه روی زیرانداز عایق تان یا یک عایق دیگر چندلا شده بنشینید. اشیاء نزدیک تان یا وسایل رسانای الکتریسیته را لمس نکنید.

۱۰٫ پیش از رفتن به برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی، وضعیت منطقه را از نظر توپوگرافی و پوشش گیاهی و عوارض سطحی زمین بررسی کنید. مکان های ایمن تر را پیدا کنید. توجه داشته باشید که چادرها و درختان پناهگاه امنی در طوفان های رعد و برقی نیستند. زمین های پوشیده بهترین مکان هستند اما هیچ مکانی شما را کاملا از رعد و برق حفاظت نمی کند. اگر روی کوهی هستید، از سمتی که پوشش ابر کم است و رعد و برق کمتر می زند، پایین بیایید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6594
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : وب سایت میثم رودکی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.