• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
3
اموزشی:

همه چیز درباره لباس کوهنوردی

  • کد خبر : 7670
  • 03 آذر 1399 - 10:16
همه چیز درباره لباس کوهنوردی
گروه اموزشی بام نیوز:بلوز کوهنوردی، مساله ای پر رنگ در کیفیت کوهپیمایی است که بعضی از افراد از آن بی خبر اند!

گروه کوهنوردی بام نیوز،مطلبی را در خصوص همه چیز درباره لباس کوهنوردی منتشر نمود:

پیشنهاد یک کوهنوردی، یکی از با ارزش ترین اتفاق های زندگی شما خواهد بود. این یک تجربه کاملاً تحول آور است. بعد از آن، شما تا مدت ها ارتباطتان با طبیعت را حفظ می کنید، راجع به آن همیشه صحبت می کنید و شاید این موضوع، دوستان و ارتباطات جدیدی برایتان به وجود بیاورد و شما به این نتیجه خواهید رسید که این یکی از بهترین تصمیمات زندگیتان بوده است.

اما… اگر به مسائل مهم در این ماجراجویی توجه نکنید ممکن است آرزو کنید کاش هیچ وقت به این سفر نیامده بودید!

بلوز کوهنوردی، مساله ای پر رنگ در کیفیت کوهپیمایی است که بعضی از افراد از آن بی خبر اند!

یکی از کوهنوردان باشگاه سیاه کمان بعد از تجربه یک روز کوهنوردی با افراد تازه کار می گفت: «بعضی از این افراد، به پوشش بالا تنه ی خود کم توجهی می کنند. در صورتی که بالا تنه ی شما، تمام این موتورهای حیاتی چون قلب، ریه، گوارش و… را در خود جای داده و با فعالیت شما، آن ها نیز گرم می شوند؛ خصوصاً در هنگام کوهنوردی که بیشتر در تکاپو هستید این فعالیت و جریان خون بیشتر می شود. در نتیجه بدن گرم تر شده و شروع به تعریق می کنید.»

حال تصور کنید، در این وضعیت، لباس نامناسبی به تن داشته باشید! در این صورت این تعریق باعث تولید باکتری های گوناگون، گرم تر شدن و در نهایت کلافگی شما خواهد شد! اما بلوزهای آستین بلند ترکینگ، که آنتی باکتریال و با قابلیت تنفس پذیری بسیار بالا هستند با آگاهی به این مسائل طراحی شده اند.

نکته دیگری که توجه کمتری بهش شده، پوشش کامل در زمان کوهنوردی است! وی ادامه داد: «گاهی برای افرادی که بدون اطلاع و با تی شرت های آستین کوتاه معمولی به کوهنوردی می آیند به شدت احساس نگرانی می کنم! زیرا آنها از اتفاقی که قرار است برایشان بیافتد بی خبر اند؛ ۲۴ ساعت آینده آن ها قرار است دردناک و با گرفتاری های آفتاب سوختگی سپری شود! » در نتیجه به پوشش کامل در قبال آفتاب سوزان کوه، توجه ویژه ای کنید.

پس اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید و از فعالیت کوهنوردی لذت می برید قطعاً به داشتن یک بلوز آستین بلند ترکینگ فکر کرده اید. پس اجازه بدهید شما را راهنمایی کنیم تا ببینید به چه ویژگی هایی باید توجه کنید تا انتخاب درست و مورد پسندی برایتان رقم بخورد:

– سایز

– یقه

– جنس

– دوخت و کیفیت

– جیب

– نحوه ی بسته شدن

– طراحی

– رنگ

جنس:

مهم ترین گزینه انتخابی این لیست قطعاً جنس آن خواهد بود! که روی همه ی موارد دیگر این لیست تاثیر گذار است.

جنس پیراهن های کوهنوردی را از چند جهت می توانیم بررسی کنیم:

_ الیاف

_ تنفس پذیری

_ محافظت از آفتاب

_ کشش

جنس بلوزهای آستین بلند ترکینگ، باید سبک، با قابلیت تنفسی بالا، دارای خاصیت کشسانی و راحت باشد. به همین دلیل است که بلوزهای آستین بلند ترکینگ از پلی استر یا نایلون و یا با ترکیبی از این دو تولید می شوند.

نایلون:

نایلون یک الیاف مصنوعی است که در برابر سایش بسیار قوی و مقاوم است. آب بسیار کمی جذب می کند مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد اما نه به اندازه پلی استر!

لباس های نایلونی نسبت به پلی استر، هنگام خیس شدن، احساس سرما را به شما انتقال می دهد و به سرعت آن خشک نمی شود.

پلی استر:

پلی استر یک الیاف مصنوعی ارزان قیمت است که به دلیل خاصیت خشک شدن سریع در ساخت پوشاک استفاده می شود. گاهی برای افزودن استحکام آن را با نایلون مخلوط می کنند زیرا الیاف نایلون نسبت به پلی استر استحکام بیشتری دارد.

نکته منفی پلی استر این می باشد که نسبت به بو مقاوم نیست. پلی استر جاذب آب نیست اما روغن (از جمله روغن های بدن) را جذب می کند، به این دلیل است که گاهی با شستن آن، بوی بدی که از تعریق بدن می گیرد از بین نمی رود. لذا برخی از تولید کنندگان پیراهن های پیاده روی برای حل این مشکل پلی استر را با استفاده از تکنولوژی های آنتی میکروبی و تنفس پذیری بالا تولید می کنند که موجب بهبود مقاومت در برابر بو می شود.

_ تنفس پذیری: از شاخص ترین ویژگی هایی که یک بلوز ترکینگ باید دارا باشد، قابلیت تنفس پذیری بالای آن است. جریان هوا بین منافذ یک پیراهن کوهنوردی، از عرق کردن شما جلوگیری می کند و در صورتی که شروع به تعریق کنید سریعاً آن را خشک می کند. این خشک شدن سریع کیفیت پوشش شما را بسیار بالا خواهد برد.

_ محافظت از آفتاب: بعضی از مدل های پیراهن های ترکینگ دارای UV  یا UPF هستند. به این معنی که شما را از اشعه های مضر خورشید حفظ می کنند.

_ کشش: یک ویژگی بسیار تاثیر گذار! توانایی کش آمدن در پوشش بلوزهای کوهنوردی موجب راحتی بیشتر شما خواهد شد. بعضی از مدل ها دارای کشسانی از دو جهت و بعضاً از چهار جهت قابلیت کششی دارند و شما در آن احساس راحتی بیشتری دارید.

سایز:

مانند همه ی پوشاک انتخابی شما، در انتخاب پوشاک کوهنوردی هم سایز خود را با دقت انتخاب کنید تا راحتی بیشتری حین فعالیت داشته باشید. اگر بلوز آستین بلند کوهنوردی شما تنگ یا گشاد باشد موجب آزار شما خواهد شد و آزادی شما را حین حرکت سلب می کند و نمی توانید از کوهنوردی خود لذت ببرید.

یقه:

بلوزهای کوهنوردی طراحی های متنوعی در یقه خود دارند؛ از جمله :گرد، یقه های ایستاده، یقه نیمه ایستاده، یقه مردانه

اما اکثراً دارای یقه های گرد هستند؛ که میزان باز بودن این گردی در مدل های مختلف، متفاوت است. بعضی مدل ها یکم باز تر هستند که در صورت انتخاب این نوع از بلوز های کوهنوردی پیشنهاد می کنیم حتماً از کلاه یا دستمال سر کوهنوردی برای محافظت از گردنتان استفاده کنید.

بعضی از بلوزهای کوهنوردی نیز یقه هایی بلند و ایستاده دارند که قسمتی از گردن را می پوشاند و آن را حفظ می کند. برای افرادی که می خواهند پوشش کاملی داشته باشند اما آزادی بیشتری روی گردنشان احساس کنند، یقه های نیمه ایستاده مناسب تر است.

حتی می توانیم به نمونه هایی از پیراهن کوهنوردی اشاره کنیم که یقه مردانه دارد و انتخاب بسیاری از کوهنوردان شده است و در صورت نیاز می توانید یقه پیراهن مردانه را برگردانید و به کمک آن پشت گردن خود را از آفتاب حفظ کنید.

دوخت و کیفیت: به دوخت و کیفیت لباس های کوهنوردی باید بسیار توجه کرد تا مانع آسیب و به وجود آمدن مشکلی حین فعالیت کوهنورد شود. خصوصاً استفاده از زیپ های مستحکمی چون زیپ های YKK که یک زیپ معروف و با کیفیت ژاپنی است می تواند در بازخورد پیراهن کوهنوردی بسیار تاثیر گذار باشد. دارا بودن دوخت مسطح در یک بلوز ترکینگ موجب می شود روی درزها پوشانده شود و شما احساس راحتی بیشتری از برخورد آن با پوستتان داشته باشید.

جیب: لباس های کوهنوردی با جیب هایی متنوع تولید می شود تا بتوانید لوازم مورد نیازتان را حمل کنید. جیب ها را معمولاً زیپ دار و روی قفسه ی سینه یا بعضاً در طرفین می بینید. آستر این جیب ها را، برای تنفس پذیری بیشتر با مش طراحی می کنند.

نحوه ی بسته شدن: در طراحی بلوزهای کوهنوردی نحوه بسته شدن بلوزها معمولاً به صورت دکمه ای، نیم زیپ، زیپ کامل، سه دکمه و ساده است.

 

طراحی:

یکی از تاثیر گذار ترین و متنوع ترین آیتم ها در انتخاب یک پوشش مناسب است!

مسائل زیادی ممکن است بر طراحی یک بلوز کوهنوردی تاثیر گذار باشد و باعث تنوع مدل این نوع از پوشش شود که ما چند گزینه را بررسی می کنیم:

_ آستین های انگشتی: این نوع از آستین ها به شما پوشش بیشتری می دهد و تا سر انگشتانتان را از نور مضر خورشید حفظ خواهد کرد و مانع نفوذ سرما می شود. علاوه بر این، طراحی آستین به صورت انگشتی به شما راحتی بیشتری در استفاده از باتوم ها می دهد و مانند آستین آزاد، در فعالیت دست و پا گیر نخواهد بود.

_ آستین های رگلان: برای راحتی بیشتر شما، بلوزهای ترکینگ با آستین های رگلان که آستین هایی یکسره تا یقه هستند و به شما آزادی بیشتری می دهند، دوخته می شوند.

_ تفاوت جنسیت در طراحی: بلوزهای ترکینگ مخصوص بانوان طراحی می شوند که ظرافت آناتومی بانوان را در نظر گرفته اند و با الگو و اندازه گیری متفاوت در بلوزهای کوهنوردی بانوان، گودی کمر ایجاد می کنند.

تولید کنندگان ایرانی نیز به فکر افتادند که برای بانوان ایرانی مانتو کوهنوردی تولید کنند که بانوان نیز بتوانند با خیالی راحت به کوهنوردی بپردازند. مانتوهای کوهنوردی همان بلوزهای ترکینگ هستند. همان ویژگی ها اما با قدی بلند تر!

رنگ:

معیاری قابل توجه و زیبا در انتخاب نوع پوشش شماست. انتخاب یک رنگ مناسب نه تنها شما را خوش پوش تر می کند، بلکه مزیت های دیگری نیز دارد. رنگ های روشن چون خاکی و سفید محافظت بیشتری در مقابل نور آفتاب دارند. در صورتی که رنگ های تیره امواج خورشید را بیشتر جذب می کنند و رنگ های شاد چون: زرد، قرمز و نارنجی دید بهتری دارند و پوشش این رنگ ها در کوهستان، اکتیو بودن شما را به همه نشان خواهد داد!

خیلی از کوهنوران در حالی که مدت ها بود کوهپیمایی را کنار گذاشته بودند، با خرید یک رنگ شاد از بلوز کوهنوردی روحیه ی برگشت به کوه را دوباره در خود پیدا کردند! پس قدرت یک رنگ زیبا را دست کم نگیرید.

کوهستان همیشه پر از سورپرایز است! ممکن است پیش آمدهای غیر منتظره مثل وزش باد و کاهش دمای ناگهانی اتفاق بیافتد. سیاه کمان پیشنهاد می کند در برنامه هایتان یک بادگیر سبک با خود به همراه داشته باشید و زمانی که بین راه توقف می کنید آن را روی بلوز ترکینگ خود بپوشید که تا زمانی که خشک شوید از بدن شما محافظت کند و وقتی شروع به ادامه فعالیت کردید آن را دوباره در کوله خود بگذارید!

 

به لیست لوازم مورد نیاز کوهنوردی و ماجراجویی بعدی خود نگاهی بیاندازید. اگر بلوز آستین بلند ترکینگ را در آن نیافتید، پس با این اوصاف، وقت آن رسیده که به فکرش باشید! حتی آن کوهنوردانی که بلوزهای کوهنوردی متنوعی دارند، از بررسی مدل های بلوز کوهنوردی ما پشیمان نخواهند شد! تکراری بودن یک تیپ در سال، قطعاً باب میلتان نیست. کافی است خودتان را در آن تصور کنید، چه کسی ممکن است از یک استایل جدید استقبال نکند؟

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.