• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24581
1
اموزشی:

چند مهارت مهم کوهنوردی برای زنده ماندن در شرایط سخت

  • کد خبر : 6722
  • 27 آبان 1399 - 11:13
چند مهارت مهم کوهنوردی برای زنده ماندن در شرایط سخت
گروه اموزشی بام نبوز:زندگی در طبیعت و کوهنوردی در شرایط سخت نیازمند داشتن مهارت های زنده ماندن در طبیعت و هنر بیواک کردن و … است. شرایط طبیعت تا حدودی قابل پیش بینی نیست. ما کوهنوردان می توانیم با داشتن اطلاعات کافی از کوهنوردی مان لذت ببریم

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص چند مهارت مهم کوهنوردی برای زنده ماندن در شرایط سخت منتشر نمود:

کوهنوردی در زمستان می تواند روشی عالی برای دور شدن از شلوغی و محیط شهری باشد. این نوع جدایی از محیط شهری به زیبایی تجربه می افزاید، اما خطر را هم اضافه می کند. وقتی در محیطی سرد تنها هستید، آگاهی از اینکه در یک وضعیت اضطراری چکار باید بکنید مهم است.

سرپناه های اضطراری

به احتمال زیاد با خودتان چادر خواهید داشت، اما چرا درست کردن سرپناه با بلوک های برفی را یاد نگیرید؟ بسته به شرایط، گاهی اوقات می توانید بلوک هایی را بدون ابزار، با استفاده از پاهای تان درست کنید و بعد آنها را از زیر بلند کنید. در حیاط خود آن را تمرین کنید تا یاد بگیرید. در یک وضعیت زنده مانی، یا اگر هوا شدیدا سرد شد، می توانید چادرتان را پشت دیواری از بلوک های برفی برپا کنید تا جلو باد را بگیرد.

یک سرپناه سریع زنده مانی جهت گرم شدن، توده ای از برگ ها، علف، سرخس ها یا گیاهان دیگر است. می توان در مدت زمان سی دقیقه به اندازه کافی علف خشک از طبیعت برای ساختن توده ای به ضخامت چندین فوت جمع آوری کرد و در وسط آن تنها با یک ژاکت، علیرغم درجه حرارت زیرصفر خوابید. حتی فقط با برپا کردن چادر بر روی بستری از برگ های خشک می توان به جدا نگاه داشتن شما از زمین سرد کمک کند.

خشک ماندن

این امکان هست که در درجه حرارت های زیر انجماد بدن تان خیس باشد اما با این حال هنوز هم گرم بمانید در صورتیکه فعالیت داشته باشید. اما به محض توقف حرکت، بدن تان شروع به از دست دادن گرما می کند. وقتی سردتان می شود دوباره گرم شدن مشکل است. سرمازدگی هر سال جان چندین نفر را می گیرد.

وقتی که خیس می شوید، سعی کنید قبل از خوابیدن خودتان را خشک کنید. لباس خیس را با لباس خشک عوض کنید، و از آتش برای خشک کردن لباس های خیس استفاده کنید. در طی روز، ممکن است بتوانید لباس های خیس را روی کوله تان آویزان کنید تا زیر آفتاب خشک شوند.

زیاد عرق نکنید. در صورت ضرورت پیراهن، پولیور و ژاکت را بپوشید و در بیاورید تا از خیلی گرم شدن یا خیلی سرد شدن اجتناب کنید. لباس های خیس شده با عرق باعث خواهد شد هنگام توقف گرمای بدن را سریع از دست بدهید. همیشه خشک بمانید تا گرم بمانید.

ده ها مهارت زنده مانی در هوای سرد وجود دارد که ممکن است بخواهید یاد بگیرید. یادگیری آنها کوهنوردی را برایتان جالب تر هم می کند. مثلا آیا می دانستید که غذاهای چرب به هنگام هضم شدن تولید حرارت می کنند؟ حتی با وجود اینکه لازم نیست صدها مهارت و تکنیک یاد بگیرید، چرا قبل از رفتن به کوه در زمستان چند مهارت اولیه، مثل موارد بالا را یاد نگیریم؟

چادرزنی در هوای توفانی همراه با رعد و برق

به هنگام کوه پیمایی در مورد اینکه در طی سفرتان هوا چگونه خواهد شد حقیقتاً تنها می توانید حدس قریب به یقین داشته باشید. یکی از بزرگ ترین تهدیدات هوا در این زمان برای افراد رعد و برق است. هوا هرچه که می خواهد انجام خواهد داد؛ اما به عنوان کوهنورد امکان آن هست که خود را برای کارهای مادر طبیعت آماده کرد، حتی زمانی که از آسمان گلوله می بارد و با رعد و برق شکافته می شود.

۱٫ در طی طوفان همراه با رعد و برق از خط الراس ها و قلل مرتفع دور شوید. و مطمئنا آنجا چادر نزنید. رعد و برق به هر نزدیک ترین چیز به آسمان برخورد می کند. دور از خط الراس ها نزدیک دره چادر بزنید، اما نه در ته دره چون ممکن است بسته به مکان سیل جاری شود.

۲٫ درست زیر بلندترین درخت در یک منطقه یا فضای باز چادر نزنید. بار دیگر، رعد و برق به بلندترین چیز در آن اطراف برخورد خواهد کرد.

۳٫ از مواد هدایت کننده الکتریسیته دوری کنید. روی یا نزدیک آب یا نزدیک اشیا فلزی قرار نگیرید. روی برف خشک ایستادن مانعی ندارد. اگر چادرتان میله های فلزی زیادی در داخل دارد، تا تمام شدن طوفان از یک مشما استفاده کنید و در میان درختان چمباتمه بزنید. در هنگام رعد و برق با اجاق خود آشپزی نکنید.

۴٫ در ورودی غار یا تاق نایستید. چون الکتریسیته ممکن است از شما مثل یک شمع اتومبیل استفاده کند و درست از سقف به کف بپرد.

۵٫ هنگام رعد و برق خود را کوچک کنید. یک عایق، مثل زیرانداز، را بین پاهای تان و زمین قرار دهید و چمباتمه بزنید یا بنشینید در حالی که زانوها را به سینه چسبانده اید.

۶٫ اگر همراه با گروهی از افراد هستید پخش شوید. اگر یک فرد مورد اصابت رعد و برق قرار گرفت شخصی که کنارش قرار گرفته است هم می تواند دچار آن شود. با پراکنده شدن احتمال اینکه همه مورد اصابت قرار گیرند نسبتا کم می شود و به این ترتیب شخصی هست که به قربانی برسد.

۷٫ بهترین استفاده را از موقعیت تان ببرید. بهترین جا، قرار گرفتن در جنگل زیر یک مشما است، اما اگر در هنگام رعد و برق در فضای باز هستید، کم ارتفاع ترین نقطه خشک را که می توانید پیدا کنید و خودتان را روی زمین کوچک کنید. اگر در آن اطراف تخت کوهی بزرگ یا قله ای قرار دارد، پس قرار گرفتن در پایه آن ایمن تر از قرار گرفتن در راس آن یا در فضای باز در فاصله دور از آن است.

درست کردن سرپناه و آتش در زمستان

درست کردن آتش در زمستان

آیا می توانید تصور کنید که به داخل رودخانه ای می افتید و هر چه که با خود دارید خیس می شود، وقتی بیش از یک روز با نزدیک ترین جاده فاصله دارید و هوا زیر نقطه انجماد است؟ اگر این اتفاق می افتاد چکار می کردید؟ امیدوارانه آتش روشن می کردید، اما آیا می توانستید این کار را بکنید؟

البته باید با خود کبریت های ضدآب داشته باشید، اما قبل از رفتن به کوهنوردی در زمستان روشن کردن آتش در سرما را تمرین کنید. در مورد آتش زنه ها که حتی به هنگام خیس بودن هم عمل می کنند یاد بگیرید. مثلا پوست درخت غان در صورت خیس بودن هم آتش می گیرند و همینطور شیره درختان کاج و صنوبر (شیره را از محلی که به بیرون می زند و سفت می شود جمع کنید.) چون شما ممکن است تنها چند دقیقه قبل از اینکه انگشت تان خیلی سرد شود وقت داشته باشید سرعت عمل اساس کار است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6722
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : وب سایت میثم رودکی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.