• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

چگونگی تهیه آب بهداشتی در برنامه های کوهنوردی

  • کد خبر : 86131
  • 02 خرداد 1402 - 21:09
چگونگی تهیه آب بهداشتی در برنامه های کوهنوردی
بام: این موجودات با خوردن آب ـ سبزی ـ و میوه آلوده و یا از طریق انتقال آنها توسط دست یا حشرات به مواد غذایی و ظروف وارد بدن انسان شده و ایجاد بیماری مینماید.

عامل بسیاری از بیماریهای واگیر رودهای (وبا و…) موجوداتی بسیار ریزی هستند که با چشم دیده نمی شوند. این موجودات با خوردن آب ـ سبزی ـ و میوه آلوده و یا از طریق انتقال آنها توسط دست یا حشرات به مواد غذایی و ظروف وارد بدن انسان شده و ایجاد بیماری مینماید.
یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای واگیر روده ای ضد عفونی کردن آب های آشامیدنی و مصرفی و میوه و سبزیجات با محلول پرکلرین می باشد.
ماده ضد عفونی کننده پرکلرین را بشناسیم:
پرکلرین یا گرد کلر چیست؟
پرکلرین (هیپو کلریت کلسیم) ماده ایست سفید رنگ با خاصیت گندزدایی که جهت ضدعفونی آب ـ سبزی ـ میوه ـ ظروف ـ حمام ـ توالت و محلهای آلوده بکار میرود.
این ماده معمولا در بازار با درجه خلوص ۶۰ – ۷۰ درصد عرضه میشود.
طریقه ضد عفونی آب مصرفی خانگی:
اگر آب آشامیدنی شما از آب لوله کشی شهر تامین نمی شود بهتر است آب آشامیدنی خود را جهت اطمینان کامل بطریق زیر ضد عفونی نمایید.
توجه کنید: هر آبی ـ بدون توجه به منبع زلالی و یا رنگ و بو و مزه آن ـ غیر بهداشتی
محسوب میشود مگر اینکه با کلر ضد عفونی شود.
سه قاشق مربا خوری(۱۵ گرم) گرد پر کلرین را در یک بطری(رنگ بطری تیره باشد) یک لیتری آب اضافه نموده(به این محلول محلول مادر میگویند) و بهم بزنید. و سپس هفت قطره از این محلول(محلول مادر) را به یک لیتر آب اضافه نموده و بهم بزنید. پس از نیم ساعت با اطمینان خاطر مصرف نمایید.
چند نکته مهم
پودر کلر را میتوانید از مراکز بهداشتی که در تمام کشور فعال هستند واحد بهداشت محیط  بصورت رایگان تهیه کنید
۱٫ اگر پودر کلر مدتی بماند( بیش از یک تا دو هفته )هنگام استفاده آب را تلخ میکند پس برای هر برنامه باید کلر تازه تهیه کنید .
۲٫در هر برنامه همان ۱۵ گرم که صرف تهیه محلول مادر میشود برای شما کافیست.
۳٫ پودر کلر را در ظرفهای کوچک شیشه ای یا پلاستیکی جای دارو دور از نور در جایی خشک و تاریک نگهداری کنید و گرنه تبخیر می شود.
۴٫ پودر کلر را در کنار مواد غذایی یادر ظرفهای سر باز نگهداری نکنید و گرنه بوی آن در تمام خانه پخش میشود ( مثل بویی که در استخرها می آید ).بهتر است حتی پودر درون ظروف سربسته را هم در هوای آزاد و نه در کنار وسیائلتان بگذارید ( مثلا در تراس خانه)اما در یک جای سایه.
۵٫ محلول مادر را که درست کردید ( ۱۵ گرم در یک لیتر آب)مقداری از آن را در یک ظرف کوچک دارای سر قطره چکان ( این ظرف ها را میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید)بریزید.  ظرفتان را در یک فویل آلمینیومی بپیچید و آن را در چند لایه پلاستیک بگذارد.هفت قطره از این محلول برای یک لیتر آب کافیست( تقریبا ۱۱ قطره برای یک بطری ۵/۱ لیتری آب ) .
۶٫توجه کنید محلول شما مثل وایتکس دارای خاصیت رنگبری است پس دقت کنید در هنگام حمل و نقل ویا زمان استفاده روی لباسها یا وسایلتان نریزد.
۷٫پس از اظافه کردن کلر به آب حتما نیم ساعت صبر کنید بعد از آب استفاده کنید
۸٫کلر رنگ بو یا مزه آب را چندان عوض نمیکند.
۹٫ از پودر کلر میتوانید برای ضد عفونی کردن سبزیجات میوه ها و اماکن و ظروف هم استفاده کنید
۱۰٫اگر آب تصفیه شده در اختیار ندارید برای حفظ سلامت خود آبهای چاه چشمه و بخصوص آبهای جاری را حتما با کلر ضد عفونی کنید .
۱۱٫ در برنامه های چند روزه حتما به این نکته توجه دو چندان کنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=86131

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.