• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
2

آموزش کوهپیمایی/بهداشت فردی

  • کد خبر : 37033
  • 31 فروردین 1400 - 20:45
آموزش کوهپیمایی/بهداشت فردی
بام نیوز: راز حفظ سلامت روده در تخليه كردن آن است به ترتيبي كه به محض احساس دفع ، براي تخليه روده ها اقدام گردد . مصرف موادغذايي فيبردار مانند حبوبات ، ميوه و سبزي هاي باعث تسريع و تسهيل در حركات روده ها ميگردد.

دستگاه تنفس:
بهترين راه حفاظت از دستگاه تنفس در ست نفس كشيدن است . به اين ترتيب كه نفـس بـه صـورت دم عميـق و از بينـي صـورت گيرد كه اين نوع تنفس در برنامه هاي زمستاني و يا ارتفاعات اهميت بيشتري دارد ، زيرا ساختمان بيني به ترتيبي است كـه جريـان هوا حين عبور از آن گرم مي گردد و به ريه آسيب نميرسد . درحين صعود معمولا تنفس سريعتر است ، بهتراست هر چند مدت يك بار جهت اجتناب از انباشته شدن هوا در فضاهاي ريوي كه باعث غير فعال شدن حجمي از ريه ميگردد ، يك دم و بازدم شديد  نفس عميق صورت گرفته و اين هوا تخليه گردد .

دستگاه گردش خون:
جهت حفظ سلامت اين دستگاه گردش خون بايد در طي برنامه هاي دراز مدت تمريني و ورزشي بازدهي و نيز توان كاري آن را افزايش دهيم تا در حين فعاليتهاي كوهنوردي كه جزء فعاليتهاي سنگين ورزشي طبقه بندي مي گردد ، دچار مشكل و افزايش بـار وارده به آن نگرديم .
۶-دستگاه ادراري :
كليه ها كه وظيفه تصفيه خون از مواد زائد را دارند ، براي حفظ سلامت ، به آب و مايعات نياز دارند تا بتوانند وظايف محوله را به خوبي انجام دهند . به همين علت بايد از هر فرصتي براي نوشيدن مايعات استفاده نماييد تا فعاليت دستگاه اداري به خوبي صـورت گيرد.
همچنين بايد ادرار حاصله را در اولين فرصت تخليه نمود تا از انباشته شده آن در مثانه كه هم باعث درد و هم باعث ته نشين شدن ذرات آن مي گردد اجتناب شود . البته در برنامه هايي كه آب كمي در اختيار داريد بامصرف متعادل آب مي تـوان كليـه هـا را بـه شرايط موجود عادت داد .
دستگاه گوارش:
دومين عضو بزرگ بدن كه انرژي مورد نياز فعاليت بدن را تامين مي نمايد ، دستگاه گوارش اسـت . پـس حفـظ سـلامت آن طـي انجام برنامه از هر حيث مهم است . نظر به اينكه اين عضو اجزاي مختلف دارد مهم ترين آنهـا بطـور جداگانـه مـورد بررسـي قـرار ميگيرد .
الف – معده.
براي حفظ سلامت معده ، ابتدا بايد غذا خوب جويده شود تا به قطعات كوچكتر تبديل گردد تا براي هضم آماده شود . همچنين به منظور فعاليت مناسب معده بايد همراه غذا نوشيدني آب ، نوشابه و… مصرف نگردد . غذا در چندين وعده و با حجم كم مصرف شود .
ب- روده ها.
راز حفظ سلامت روده در تخليه كردن آن است به ترتيبي كه به محض احساس دفع ، براي تخليه روده ها اقدام گردد . مصرف موادغذايي فيبردار مانند حبوبات ، ميوه و سبزي هاي باعث تسريع و تسهيل در حركات روده ها ميگردد.

تهیه کننده:سید محمد حجازی.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=37033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.