• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
0

بانوان و اثرات کوهنوردی

  • کد خبر : 17334
  • 18 دی 1399 - 19:23
بانوان و اثرات کوهنوردی
گروه آموزشی بام نیوز:بهترین برنامه كوهنوردی این است كه كوهنورد، ماهانه یک بار به ارتفاعات بالای 3 هزار متر (در هوای رقیق) و در حد فاصل هر ماه نیز در ایام تعطیل به تپه‌ها و كوهپایه‌ها صعود کند.

گروه آموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص بانوان و اثرات کوهنوردی منتشر نمود:

 

بانوان به دلیل آناتومی خاصی كه از نظر استخوان‌ها و عضلات دارند، نسبت به مردان بیشتر نیازمند پرداختن مستمر به برخی ورزش‌ها از جمله كوهنوردی و پیاده روی هستند، چراكه مقدار آب و چربی در بدن بانوان به طور طبیعی ۱۵ درصد بیشتر از آقایان است.

 

همچنین به دلیل مسائل ناشی از بارداری و زایمان، مقداری از كلسیم بدن آنها به جنین منتقل می‌شود و این موضوع زمینه ابتلای آنها به مشکلات استخوانی و آرتروز را در میانسالی فراهم می كند.

 

همچنین به علت كم تحركی بانوان درصد ابتلا به چاقی در آنها بیشتر از مردان است. به این منظور و برای پیشگیری از پوكی استخوان و دردهای عضلانی در سال‌های پس از دوره جوانی ضرورت دارد كه بانوان از سنین جوانی با ورزش‌هایی كه سیستم اسكلتی آنها را مستحكم‌تر و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخی از بیماری‌ها بیشترمی‌كند، همگام شوند.

 

كوهنوردی یكی از مهم‌ترین ورزش هایی است كه می‌تواند سیستم عصبی و اسكلتی بدن بانوان را تقویت و مقاوم كند، زیرا در جریان كوهنوردی میزان بازدهی قلبی افزایش می‌یابد و مقدار خون در عضلات را ۲۰‌ برابر افزایش می‌دهد که همین موضوع سبب می‌شود كه در آغاز، چربی‌های زیرجلدی و سطح روده‌های آنان جذب و از طریق تولید حرارت و تعرق از بدن خارج شوند و سپس ذرات چربی كه درون عروق رسوب می‌كند حركت کند و این روند احتمال بروز بیماری‌هایی چون ازدیاد چربی خون، فشار خون یا بیماری نقرس را به حداقل می‌رساند.

 

در این صورت به وضوح در می‌یابیم كه در اثر استمرار ورزش و كوهنوردی علاوه بر اینكه همه چربی های اضافی رسوب شده در بدن تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند، تعدادی عروق جدید نیز در عضلات آنان ایجاد می‌شود كه خون رسانی و انتقال اكسیژن به همه نقاط بدن را تسهیل و کوهنوردان را شاداب، پرتحرك و تندرست می كند.

 

نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که برای دستیابی به ثمرات مفید كوهنوردی باید این ورزش را به طور مستمر انجام دهید و اگر در برخی از هفته‌ها به دلایلی قادر به كوهنوردی نبودید از طریق پیاده‌روی در پارك‌ها و مسیرهای خیابان، سعی كنید برنامه ورزشی خود را حفظ کنید.

 

بهترین برنامه؛

 

بهترین برنامه كوهنوردی این است كه كوهنورد، ماهانه یک بار به ارتفاعات بالای ۳ هزار متر (در هوای رقیق) و در حد فاصل هر ماه نیز در ایام تعطیل به تپه‌ها و كوهپایه‌ها صعود کند، زیرا در جریان كوهنوردی از انتهای اعصاب سمپاتیک مقادیر زیادی هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین ترشح می شود كه در تنظیم گردش خون در عروق و پمپاژ قلبی نقشی بسزا دارند و از طرفی دیگر هورمون های تسكینی زیادی نیز ترشح می شود كه آنكفالین، آندورفین و سروتونین نام دارند.

 

این هورمون‌ها با اثرات ضددرد و ایجاد طراوت و شادابی خود سبب می شوند كوهنوردان در همه ایام دارای چهره بشاش و خندان و اراده ای استوار و آسایشی فراتر از دیگران باشند. در مواقع خطر مغز به صورت خودكار هورمون آدرنالین را به مقدار زیاد تولید می كند و این در ورزش هایی نظیر سنگنوردی، یخ نوردی، ورزش های پروازی و هیجانی به مراتب بیشتر است.

 

همچنین بر اساس نتایج تحقیقات، بروز بیماری های روحی و روانی و آترواسكروز عروق كرونر قلب، دیابت، فشار خون و آرتروز اندام های بدن و بیماری‌های گوارشی، در زنان ورزشكار نادر است یا اصلا مشاهده نمی‌شود.

 

در عوض در زنانی كه از تحركات ورزشی دوری جسته‌اند و تمایل به زندگی ماشینی و كم‌تحرک امروزی را دارند یا اینكه آلوده به سیگار و سایر مواد افیونی و الكل هستند، میزان شیوع بیماری های ذكر شده بسیار فراوان تر از زنان ورزشكار و پرتحرک است، زیرا در این گروه از بانوان مكانیسم تعادلی بین هیدرات های كربن، كلسترول، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها مختل می‌شود و حركات دودی روده‌ها نیز به كندی صورت می‌گیرد و آنان را به بیماری ‌قلبی – عروقی و گوارشی سوق می دهد.

 

بر همین اساس تاثیرات شگرف کوهنوردی بر نیمی از قشر فعال جامعه یعنی بانوان که معمولا چه شاغل و چه خانه دار از تحرک کمتری نسبت به آقایان برخوردار هستند، قابل انکار نیست؛ به ویژه در عصر کنونی که تکنولوژی باعث یکجانشینی طولانی مدت شده است، این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود.

 

کوهنوردی ورزشی سخت است، اما در موارد آماتوری، ورزشی ارزان قیمت و سهل الوصول و در عین حال جذاب و هیجان انگیز محسوب می‌شود.

همین موضوع سبب می‌شود به راحتی بتوان برای آغاز این ورزش در همه شهرهای استان که کوه‌های فراوانی در اطراف خود دارند، برنامه ریزی کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.