• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
3

دردهای پشت زانو و علل شایع آن

  • کد خبر : 29927
  • 13 اسفند 1399 - 15:55
دردهای پشت زانو و علل شایع آن
بام نیوز: درد ناشی از پارگی مینیسک زانو، دردی شایع در این نقطه است که معمولاً در نتیجه چرخش سریع و تغییر مسیر ناگهانی پا و پیچ‌خوردگی، در حالتی که زانوی شما خم شده ایجاد می‌شود.

دردهای پشت زانو و علل شایع آن:

بعنوان یک کوه‌نورد، زانوی شما نقش بسیار حیاتی در اجرای صحیح برنامه‌ها و البته از آن مهمتر سلامتی شما ایفا می‌کند. دردهای زانو می‌توانند شما را بصورت موقتی یا حتی دائم از فعالیت مورد علاقه دور کرده و حتی زندگی عادی شما را نیز تحت تاثیر قراردهند، در این میان برخی دردها مربوط به ناحیه پشت زانو می‌باشند که شاید شما هم به آن‌ها دچار باشید.

بیرون‌زدگی و برآمدگی پشت زانو Baker’s Cyst

این عارضه معمولاً به شکل یک برآمدگی درست در ناحیه پشت زانوی شما رخ می‌دهد که توام با درد زیاد به هنگام انجام حرکات کششی یا خم کردن زانو خواهد بود، التهاب در زانو، پارگی و آسیب غضروف و نیز آرتروز از دلایل اصلی ایجاد این عارضه است. معمولاً این عارضه به‌خودی‌خود بهبود پیدا می‌کند اما برخی از نکات مانند استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (با نظر پزشک)، یخ‌درمانی در روزهای نخست و استراحت نقش به‌سزایی در بهبود آن دارند.

پارگی مینیسک Meniscus Tear

درد ناشی از پارگی مینیسک زانو، دردی شایع در این نقطه است که معمولاً در نتیجه چرخش سریع و تغییر مسیر ناگهانی پا و پیچ‌خوردگی، در حالتی که زانوی شما خم شده ایجاد می‌شود.حمل بار سنگین و فشار بیش از حد روی زانوها از دیگر دلایل این عارضه است. آسیب‌دیدگی‌های نه‌چندان جدی مینیسک با پیروی از فرمول استراحت، کمپرس یخ و قراردادن پا در هنگام استراحت بالاتر از بدن درمان می‌شوند. متخصصان در موارد شدیدتر عمل جراحی و فیزیوتراپی را بعنوان درمان پیشنهاد می‌دهند.

آسیب‌های وارده به عضلات همسترینگ (Hamstring Injury) در پشت ران از دیگر دلایل ایجاد درد در ناحیه پشت زانو هستند؛ این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که یک یا چند عضله از مجموع عضلات سه‌گانه همسترینگ در این ناحیه دچار آسیب شده باشند. در شروع یا در طول حرکات انفجاری و شتاب سریع مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری ممکن است دچار این وضعیت شوید. در اغلب موارد که آسیب‌های وارده جدی نیستند با کمپرس یخ، استراحت و استفاده از داروهای ضد التهاب بهبودی حاصل می‌شود.

درد ناحیه کاسه و کشکک زانو (Patellofemoral Pain Syndrome) یکی دیگر از این دردهای شایع است. از علل ایجاد آن می‌توان به استفاده بیش از حد از زانو، اضافه وزن، ورود آسیب به کشکک زانو و قرار نگرفتن آن در وضعیت نرمال اشاره داشت. عدم ادامه فعالیت‌هایی که موجب تشدید درد می‌شوند، استفاده از داروهای ضد التهاب و کیسه یخ و نیز بانداژ و نیز استراحت از اقدامات مفید اولیه در برخورد با این عارضه هستند.

آسیب به رباط صلیبی قدامی ACL tear (anterior cruciate ligament) یکی دیگر از علل ایجاد این دردهاست، شاید مهمترین دلیل بروز این عارضه را بتوان در تغییر ناگهانی مسیر حرکت حین فعالیت‌های ورزشی، فرود اشتباه طی یک پَرِش دانست. ورزشکاران رشته‌هایی مانند فوتبال یا سنگ‌نوردی به‌دلیل ماهیت حرکات صورت گرفته ممکن است در معرض این آسیب‌ها قرار گیرند. در این مورد و در اغلب موارد یاد شده؛ استراحت، یخ‌درمانی، دو روز اول آسیب، بانداژ اصولی ناحیه آسیب‌دیده و قرار دادن ناحیه آسیب‌دیده بالاتر از سطح بدن درمان‌های ابتدایی مناسبی محسوب می‌شوند. در موارد پیشرفته نیز به تجویز پزشک عمل جراحی برای درمان این عارضه صورت می‌پذیرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=29927

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.