• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل اخبار 24710
2

روستای «کنگ» مشهد

  • کد خبر : 73542
  • 28 فروردین 1401 - 20:59
روستای «کنگ» مشهد
بام نیوز: روستای «کنگ» یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران است، که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد.

به گزارش بازرگانی بام نیوز، یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد، روستای کنگ در استان خراسان رضوی می‌باشد. این روستای زیبا در ۳۰ کیلومتری مشهد واقع شده است. روستای کنگ که فاصله بسیار کمی با طرقبه دارد یکی از مقاصد اصلی گردشگری در سفر به مشهد محسوب می‌شود. یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد، روستای کنگ در استان خراسان رضوی می‌باشد. این روستای زیبا در ۳۰ کیلومتری مشهد واقع شده است. روستای کنگ که فاصله بسیار کمی با طرقبه دارد یکی از مقاصد اصلی گردشگری در سفر به مشهد محسوب می‌شود و سالانه گردشگران بسیاری به بازدید از این روستا و مناطق دیدنی آن می‌روند. با ما درآس چارتر همراه باشید تا بیشتر با روستای کنگ مشهد آشنا شده و این در نهایت تصمیم بگیرید که این منطقه تاریخی فوق العاده را در برنامه سفرخود قرار دهید. شما همچنین می‌توانید بلیط هواپیما اصفهان مشهد را از سایت آس چارتر رزرو نمائید.

معرفی روستای کنگ

روستای کنگ مشهد که به ماسوله خراسان شهرت یافته است از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی اطراف مشهد محسوب می‌شود. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد و قرارگیری در دامنه کوه بینالود دارای آب و هوای بسیار معتدلی است. در روستای کنگ درختان گوناگون و چشمه‌های متعددی وجود دارد که موجب شده است این منطقه چشم انداز فوق العاده ای داشته باشد. یکی از دلایل اصلی جذب توریست در این منطقه معماری و سبک استقرار خانه‌های روستای کنگ است که در جهت تابش خورشید و باد در امتداد شمال شرقی – جنوب غربی به صورت پلکانی واقع شده اند. همین سبک قرارگیری خانه‌ها با توجه به اقلیم موجب شده است که به مقدار قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی شود. میانگین دمای هوا در روستای کنگ حدود ۳ الی ۴ درجه سانتی گراد خنک‌تر از مشهد است.

رودخانه و آبشار کنگ

از جاهای دیدنی روستای کنگ مشهد می‌توان به رودخانه کنگ و رودخانه زشک اشاره نمود که همیشه پر آب هستند. این رودها منظره و طبیعت زیبایی در روستای کنگ به وجود آورده اند که بسیار چشم نواز است. آبشار کنگ در ۵ کیلومتری جنوب غربی روستا نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌باشد که در دره‌ای سرسبز واقع شده است.

رباط شاه عباسی

رباط شاه عباسی یا رباط پای کوه کنگ از بناهای قدیمی و مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای کنگ مشهد می‌باشد که بر روی دامنه‌ای مشرف بر رودخانه کنگ قرار گرفته است. رباط‌ها در واقع بناها و ساختمان‌هایی در خارج از روستا یا شهر و در نزدیکی آن‌ها هستند و کاروانیان و مسافران از این ساختمان‌ها به عنوان محلی برای استراحت استفاده می‌کردند. در گذشته مسافرانی که قصد داشتند از مشهد به نیشاپور بروند از این مسیر عبور کرده و ساعاتی را در رباط کنگ استراحت می‌کردند.

قبرستان کنگ

این قبرستان تاریخی بر روی تپه‌ای در روستای کنگ واقع شده است. جنس سنگ قبرهای این قبرستان متفاوت و منحصر به فرد می‌باشد و از جنس شیست است. سنگ شیست در واقع نوعی سنگ صاف است که به صورت لایه لایه و موازی می‌باشد. بر روی تمام سنگ قبرهای این قبرستان دو تکه سنگ قلوه‌ای شکل قرار گرفته است که بر روی آن‌ها شکل‌ها و علائم خاصی با توجه سن و جنسیت متوفی حک شده است. تاریخ تولد و وفات بر روی این سنگ قبرها بر اساس تاریخ هجری قمری نوشته شده اند.

Description: C:\Users\FrsCo\Desktop\کنگ1.jpg

قلعه حصار

قدمت این بنا به زمان ساسانیان باز می‌گردد. قلعه حصار در زمان پادشاهی ذوالکتاف دهمین شاه ساسانیه به منظور مقابله با دشمنان ساخته شد و مردم با اقامت در این قلعه از جان خود در مقابل دشمنان محافظت می‌کردند. از این قلعه که در میان دو رودخانه زشک و کنگ و بر روی کوهی واقع شده است در کتاب سفر خراسان و سیستان اثر کلنل ییت یاد شده است.

مزار شیخ عبد الله

از اماکن مذهبی روستا می‌توان به مزار شیخ عبدالله از عرفای این منطقه اشاره نمود. شیخ عبدالله در سال ۱۲۶۶ هجری قمری متولد شد.

قلعه تیغ میان

این بنا که به گویش محلیان این منطقه تغ میو نام دارد دارای قدمتی چند صد ساله است. در زمان قدیم از این قلعه برای دیده بانی استفاده می‌کردند.

ارتفاعات بینالود

کوه بینالود از بلندترین و مشهورترین کوه‌های خراسان می‌باشد که طبیعت ارتفاعات آن بسیار زیبا است. از این رو بسیاری از گردشگران برای کوهنوردی به ارتفاعات بینالود می‌روند. قله شیرباد بلندترین قله استان خرستان که به بام خراسان شهرت دارد در این رشته کوه واقع شده است.

آداب و رسوم مردم روستای کنگ و شغل آن‌ها

شغل مردم این روستا باغداری، دامداری، کارگری و فرشبافی و مشاغل جانبی نظیر نجاری و تراشکاری است، این مردم زحمتکش تأمین کننده قسمت مهمی از محصولات دامی و باغی منطقه هستند، به دلیل این که زمین‌های این منطقه شیب دار است و زمین مسطح مناسبی در این روستا برای زراعت و کشاورزی وجود ندارد، مهم‌ترین منبع درآمد مردم روستا باغداری است و به همین دلیل میوه‌های این منطقه از کیفیت بالایی برخوردار هستند. مردم روستای کنگ مسلمان هستند و پیرو مذهب جعفری می‌باشند، این مردم عقاید جالبی مانند روشن کردن شمع در زیر درخت کنار چشمه دارند، در این محل به اعتقاد این مردم یکی از امامزاده‌ها دفن شده و برای نذر و نیاز مردم روستا این کار را می‌کنند، مراسم سنتی عزاداری ماه محرم نیز در این روستا بسیار جذاب است، در عروسی‌ها نیز آوازها و آهنگ‌های محلی به همراه باسازهای دهل و سرنا حال و هوای خاصی دارد، همچنین در این روستا بازی‌های محلی از قبیل گرگم به هوا، کوپ بازی با چوب و چهل بازی نیز طرفدار بسیاری دارد.

Description: C:\Users\FrsCo\Desktop\کنگ.jpg

سوغات و غذاهای روستای کنگ

یکی از مواردی که با سفر به هر شهری بسیار نظر گردشگران را جلب می‌کند، سوغاتی‌های آن شهر است و شما هم بدون شک دوست دارید که برای دوستان یا خانواده خود سوغاتی بخرید، در روستای کنگ هم می‌توانید سوغات بسیار خوبی بخرید و به شهر خود ببرید، از جمله سوغات این روستا می‌توان به زرشک، زعفران، نبات و انواع میوه‌های سردرختی همچون گیلاس و آلبالو و گیاهان دارویی اشاره کرد، در سفر به این روستا حتماً از غذاهای روستای کنگ امتحان کنید، غذاهایی مانند آش شله قلم کار، شله ماش، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی و نوعی نان مخصوص که با سیب زمینی سرو می‌شود، می‌تواند تجربه بسیار خوبی باشد.

آب و هوای روستای کنگ

آب و هوای روستای کنگ به دلیل وجود کوه‌های مرتفع و درختان فراوان و همچنین نبودن در مسیر وزش بادهای خشک، معتدل است و کمی از مشهد خنک‌تر است، این روستا یکی از روستاهای کوهستانی است و در زمستان آب و هوای سردی دارد، بهترین زمان سفر به این روستا، فصل تابستان است، در بهار هم این روستا بسیار زیبا ولی کمی سرد است.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=73542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.