• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 24703
2

سالی سخت‌ و در سکوت سپری شد

  • کد خبر : 66978
  • 07 دی 1400 - 22:41
سالی سخت‌ و در سکوت سپری شد
انجمن پزشکی کوهستان ایران: حوادث دیماه 99 و موارد مشابه در مناطق کوهستانی و ارتفاعات شمال تهران در عرصه کوهنوردی رخداد غم انگیزی است که دل انسان را آزرده می کند.

حوادث دیماه ۹۹ و موارد مشابه در مناطق کوهستانی و ارتفاعات شمال تهران در عرصه کوهنوردی رخداد غم انگیزی است که دل انسان را آزرده می کند.
اکنون یکسال از وقوع رخداد و حادثه ناگوار گذشته و جامعه تا حدودی به ارامش رسیده والتهاب آن کاهش یافته است اما خانواده های متوفیان با از دست دادن عزیزان خود با داغ جانسوز آن روزگار به تنهایی سپری کردند و همدردی ها و نقطه نظرات و نیز تماس های اقوام وجامعه کوهنوردی گرچه التیام بخش اما در حقیقت عضوی از خانواده از دست رفته و غم جانکاهی در زندگی بازماندگان سایه افکنده است.

تعداد و آمار کشته شدگان در عرصه کوهنوردی کشور ونیز آسیب شناسی از نظر اخلاقی و حقوقی به عنوان فاجعه مرگ بار و تراژدی تکراری در این رشته ورزشی باعث تاسف و خسارات جبران ناپذیری به حیثیت این رشته ورزشی وارد کرده که همچون خطای محرز و نابخشودنی بر شانه های جامعه کوهنوردی سنگینی می کند و بظاهر پس از آرامش نسبی و گذشت یکسال طبق عادت ذاتی و شرایط محیطی (خاک سرد است)تمام موارد فراموش شده و فعالیت های کوه پیمایی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و در حومه شهر ها کمافی سابق ادامه یافته و جامعه همچنان منتظر رخداد و حوادث مشابه دیگری چشم به انتظار است.

تحلیل و بررسی حوادث در کوهستان توسط کارشناسان و مراجع ذی صلاح امری ضروری بوده تا نتیجه آن جهت روشنگری جامعه و همچنین تسلی خاطر بازماندگان منتشر گردد اما قبل از بررسی و نظر کارشناسی متهم ساختن نهادها و اشخاص با نظرات شخصی و حدس و گمان کار پسندیده نبوده و لازم است نویسندگان جانب احتیاط را رعایت کرده و با حسن نیت نسبت به نظرات و حواشی پیرامون از تخریب اشخاص و نهادهای کوهنوردی خودداری نمایند.

لذا نگاه منفی ذهن نگارنده را از تحلیل درست و منطقی دور می کند از اینرو برای تحلیل و قضاوت نسبت به وقوع حوادث با داشتن ادله کافی باید ادای کلام نمود. عدم شناخت از قوانین و پیگیری مطالبات ورزشی از نقاط ضعف و تخلف ورزشکاران کوهنورد بوده که نسبت به حقوق ورزشی خود علم و آگاهی نداشته و پس از وقوع حادثه و خسارات وارده حق آنان ضایعه و هیچ نهادی در این زمینه قبول مسولیت نمی کند لذا عدم رعایت قوانین مدنی و حقوقی در ورزش ونیز سهل انگاری عمدی ورزشکان کوهنورد به مراتب در سوابق این رشته ورزشی تکرار شده و آسیب دیدگان از حمایت نهادهای قانونی و بیمه حوادث براحتی محروم می شوند.

خوشبختانه در جامعه کوهنوردی ایران وجود هیمالیانوردان و نیز خبره های ورزشی و همچنین مدیران باشگاهها ظرفیت ها و پتانسیل خوبی وجود دارد تا نسبت به بررسی واقع بینانه حوادث و عوامل شکل گیری آن بررسی وارزیابی گردد. یقینا نوشته ها و نقطه نظرات در فضای مجازی و نیز نظرات برخی کارشناسان حاکی از آن است که نقاط حادثه خیز و خطر آفرین در برخی مناطق کوهستانی شناسایی و یاد آوری شده و این موارد به عنوان عوامل کمکی برای تحلیل حوادث حایز اهمیت است. لذا کارشناسان و خبره های فدراسیون به عنوان مرجع کوهنوردی لازم است در خصوص موارد اتفاق افتاده و پیش بینی حوادث مشابه در آینده با برگزاری مناظره و جلسات مشورتی با افراد بومی مناطق حادثه خیز و خطرساز را از طریق مجاری قانون و مبادی ذیربط بصورت دستورالعمل به هیئت های و باشگاههای کوهنوردی کشور ابلاغ نمایند. بدون شک ظرفیت وپتانسیل جامعه کوهنوردی و باشگاهها و نیز بالاترین نهاد کوهنوردی در ساماندهی و نظم نسخ علاقه مندان به کوه وکنترل ونظارت جهت پیش گیری از حوادث مهیا بوده و قابلیت آن در بستر جامعه و باشگاهها میسر می باشد.

کوهنوردی ورزش پر جمعیتی بوده که نیاز مند همکاری نهادهای دولتی وتخصیص بودجه کافی برای تجهیز و حمایت از باشگاهها و هیئت های کوهنوردی جهت ایجاد پایگاههای امدادی در مسیر کوهها و تذکرات چهره به چهره به علاقه مندان و نیز در صورت لزوم گرفتن آمار و ثبت مسیرهای تردد کمک شایانی در اطلاع رسانی و پیش گیری احتمالی حوادث می باشد.

از اینرو لازم است شرایطی فراهم شود حتی المکان در فصول زمستان وفصل سرما با حمایت از نهادهای دولتی و سازمان هلال احمر و مدیریت بحران با مشارکت کارشناسان و علاقه مندان کوهنوردی در معابر و مناطق کوهستانی نسبت به تردد افراد به مناطق خطر ساز پیشگیری و از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری وممانعت بعمل آید. از اینرو همه جان باختگان در کوهستان عاشقان طبیعت و علاقه مند به ورزش کوهنوردی بوده که به‌ مشیت روزگار و قانون نانوشته طبیعت جان شیرین خود را از دست داده و شایسته احترام اند.
یاد و خاطره آنان گرامی باد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=66978

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.