• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
2

عملیات انتقال اجساد ۲ کوهنورد از دماوند متوقف شد

  • کد خبر : 78021
  • 23 مرداد 1401 - 0:08
عملیات انتقال اجساد ۲ کوهنورد از دماوند متوقف شد
بام: مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از توقف عملیات انتقال اجساد ۲ کوهنورد از دماوند به خاطر شرایط نامناسب منطقه خبر داد و گفت که انتقال اجساد در زمان مناسب دیگری از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بام، ۲ کوهنورد کرمانشاهی ۱۵ مرداد ماه جاری هنگام صعود به قله دماوند از مسیر اصلی منحرف و به علت شرایط جوی نامساعد وارد دره یخار به عنوان خطرناک ترین یخچال های طبیعی ایران شدند .

بر اساس گزارش هلال احمر کشور ، این کوهنوردان پس از مفقودی یک اعلام موقعیت حدودی داشتند که نشان می داد در ارتفاع ۴۸۰۰ متری هستند و پس از آن تماسشان قطع شد و احتمالا در سیلاب لحظه ای دره یخار گرفتار شدند و بر اثر سقوط به دره جان باختند.

غلامعلی فخاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار بام با اعلام این که سقوط این کوهنوردان در منطقه یخچالی « یخار » دماوند ۱۶ مرداد ماه توسط مردم منطقه گزارش شد، افزود که عملیات جست و جو بلافاصله پس از دریافت گزارش شروع شد ولی به علت شرایط آب و هوایی و سخت گذر بودن منطقه چند روز به طول انجامید.

وی توضیح داد : ابتدا دو تیم امدادگر تخصصی کوهستان از پایگاه رینه و آمل به محل حادثه اعزام شدند و با وجود شرایط نامساعد جوی پس از دو روز تلاش مستمر به ارتفاعات چهار هزار و ۴۰۰ متری قله دماوند رسیدند ولی به دلیل شرایط سخت جوی ، امکان صعود و جست و جوی بیشتر برایشان میسر نشد.
مدیر جمعیت هلال احمر مازندران با بیان اینکه روز سوم امدادگران تقاضا بالگرد کردند ، گفت: با وجود اعزام بالگرد متاسفانه به علت وزش باد شدید ، بالگرد قادر به فرود نشد و عملیات ناموفق ماند.
وی افزود: در نهایت روز چهارشنبه ۱۹ مرداد تیم امدادگر اعزامی به ارتفاعات یخار رسیدند و به اجساد دو کوهنورد دسترسی پیدا کردند ، اما به دلیل شرایط نامساعد امکان انتقال اجساد میسر نشده است.
فخاری با بیان اینکه در روز پنجم عملیات به علت ریزش سنگ متوقف شد ، گفت : البته امدادگران پیش از توقف عملیات بیش از ۶ ساعت تلاش کردند تا اجساد را منتقل کنند ولی با توجه به ریزشی بودن منطقه حادثه و شرایط نامساعد جوی و همچنین مصدومیت یکی از نجات گران موفق به این کار نشدند و در نهایت عملیات متوقف شد.

وی افزود : در حال حاضر عملیات انتقال اجساد به زمان دیگری موکول شده است تا منطقه از وضعیت رانشی که در آن قرار دارد ، خارج شود و شرایط جوی هم بهبود پیدا کند.

فخاری زمان مشخصی را اعلام نکرده است ولی کارشناسان معتقدند که احتمالا تا پیش از فرا رسیدن فصل سرد سال ، منطقه از حالت رانشی خارج نشود.

دماوند با ۵۶۰۰ متر بلندترین قله‌ ایران است و بیشترین صعود به این قله نیز در ماه مرداد انجام می‌شود.

فدراسیون کوهنوردی در تاریخ ۱۵ مرداد ماه با صدرو اطلاعیه ای از کوهنوردان خواسته بود تا پایان مرداد ماه برنامه صعودشان به دماوند را متوقف کنند.

این فدراسیون در اطلاعیه اش نوشته بود : نظر به محدودیت ظرفیت حضور کوهنوردان در مسیرهای چهارگانه کوه دماوند بویژه مسیر جنوبی و باتوجه به تکمیل ظرفیت پناهگاه‌های بارگاه سوم جدید و قدیم و باتوجه به خطر رانش و ریزش سنگ به دلیل بارندگی‌های اخیر، از تمامی علاقمندان کوهنوردی تقاضا می‌شود؛ برای جلوگیری از حوادث از ورود به این مناطق تا پایان مردادماه پرهیز کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=78021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.