• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

فرودهای پر حادثه

  • کد خبر : 50611
  • 28 مرداد 1400 - 1:24
فرودهای پر حادثه
بام نیوز: بیشتر آسیبهای کوه‌نوردی هنگام فرود اتفاق می‌افتد. بعضی از منابع به بیش از 80% اشاره کرده‌اند. تجربیات ما از حوادث سالهای اخیر کوه‌نوردی و همیالیانوردی هم همین مسئله را نشان میدهد. چه در کوه‌نوردان آماتور و چه در کوه‌نوردان حرفه‌ای که نمونه‌های بسیاری را نیز میتوان نام برد. (دکتر بهالو، لیلا اسفندیاری و...) 

براستی چرا فرود حتی برای کوه‌نوردان حرفه‌ای و توانمند هم آبستن حادثه است؟

سبکبار بودن

بسیاری از کوه‌نوردان برای اینکه فشار کمتری را هنگام صعود به قله تحمل کنند و یا بتوانند سرعت حرکت بیشتری داشته باشند و یا گاه ضعف و ناآمادگی خود را بپوشانند با کوله باری سبک بدون به همراه بردن حداقل امکانات اقدام به صعود بخصوص از کمپ‌های آخر و یا در صعودهای یکروزه میکنند. این افراد بنا را بر این می‌گزارند که در مسیر هیچ اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ نخواهد داد. هوا خراب نخواهد شد، راه را گم نخواهند کرد، اتفاقی برای کسی نخواهد افتاد و … و این یعنی سپردن سلامت و جان خود به احتمالات و قضا و قدر. بسیاری از این کوه‌نوردان به راحتی صعود می‌کنند و بازمیگردند اما اگر کوچکترین تغیری ایجاد شود، راهی به خطا رفته شود، بادی بوزد، برفی بیاید، مه‌ای جلوی دید را بگیرد (که بسیار هم پیش می‌آید) آنگاه …

برای نمونه میتوان به حادثه دماوند برای تیم کوه‌نوردی هرمزگان و یا حادثه کل جنون نام برد که نبود اندک وسایل شب مانی کمی آب و غذا باعث شد تا شب مانی ساده به فاجعه‌ای بزرگ بینجامد.

اعتماد به هوشیار ماندن هنگام بازگشت

بسیاری از کوه‌نوردان هنگام برنامه ریزی برای بازگشت به توانمندی‌های خود در حالت عادی تکیه می‌کنند توانایی‌هایی چون: قدرت بدنی، مسیرخوانی، نقشه خوانی، تجربه کوه‌نوردی و… در حالیکه بخصوص در ارتفاع در صعودهای سنگین در آب و هوای سرد و مخصوصا در هیمالیا به هیچ عنوان کوه‌نوردان نباید به هوشیاری و توان ذهنی و در نتیجه قدرت بدنی خود هنگام بازگشت اعتماد کنند زیرا به دلایل متفاوت هوشیاری و توان ذهنی انسان در ارتفاعات بلند و در صعودهای سنگین به شدت کاهش یافته و تخریب میشود. آثار ارتفاع بخصوص در منطقه مرگ، طولانی شدن ماندن در ارتفاع، سرما و هیپوترمیا و عوارض آن، کمبود آب بدن ناشی از تعریق و فعالیت سنگین، کاهش شدید انرژی ناشی از فعالیت و بی اشتهایی و اشکالات تغذیه‌ای در برنامه‌ها که معمولا پیش می‌آید، تخلیه انرژی عواملی هستند که هرکدام به تنهایی برای از بین بردن هوشیاری انسان کافی هستند، حال اینکه در کوهستان و بخصوص در ارتفاعات بلند معمولا همه همراه هم میباشند و بخصوص آسیبهای ناشی از ارتفاع و کمبود اکسیژن و سرما و هیپوترمیا به شدت باعث اختلال در قضاوت و زوال عقل و هوشیاری میشود. آنگاه انسان نه تنها نمیتواند از توانمندی‌های خود بهره ببرد بلکه حتی نمیتواند در شریط خاص و حتی عادی قضاوت درستی داشته باشد. هرچه زمان صعود بیشتر شود هرچه به ساعات پایانی روز نزدیک شویم این مشکل بیشتر و حادتر میشود و در نتیجه در هنگام فرود که معمولا پایان روز و پایان صعود است بسیار بیشتر به چشم می‌آید.

اشتباه در مسیرخوانی

آنچه انسان از طبیعت هنگام صعود می‌بیند با آنچه هنگام فرود دیده می‌شود بسیار متفاوت است. به این علت گفته میشود در صعود همیشه پس از چند گام برگردید به پشت سر بنگرید و مسیر بازگشت را با خود مرور کنید کوه‌نورد موفق کسی است که فرودش را از اولین لحظه صعود آغاز کند و در تمام مسیر حتی یک لحظه از اندیشیدن به بازگشت غافل نشود. بسیاری از دو راهی‌ها، پرتگاه‌ها، پستی‌ها و بلندی‌ها و … هنگام بازگشت است که دیده می‌شوند و اگر در راه صعود ارزیابی نشده باشند می‌توانند مشکلات بسیار به بار آورند.

صعود تا آخرین نفس تا آخرین لحظه

لذت رسیدن به قله، تلاش برای هدر نرفتن زحمات انسان، فکر کردن به عواقب و حرف و حدیث‌های صعود نکردن، همه و همه باعث می‌شود که گاه کوه‌نوردان دل به دریا بزنند و تمام داشته‌هایشان را در راه صعود ورسیدن به قله صرف کنند و آنگاه هنگام بازگشت با توجه به خطرات پیش گفت در پایان صعود و در پایان روز، خسته با هوشیاریی کمتر از حد طبیعی وقتی که دیگر آن نیروی عظیم که انسان را به قله میکشاند جای خود را به خواب ‌آلودگی و خستگی و بی حوصلگی و نرسیدن فرود میدهد به فکر بازگشتن بیفتند.

آثار روانی

همیشه رسیدن به قله انگیزه انسان را چند برابر میکند و این انگیزه بر بسیاری از چیزها و ناتوانی‌ها غلبه میکند اما هنگام باز گشت دیگر از آن انگیزه قوی خبری نیست. اندکی اشتباه، اندکی ناملایمت، کمی ناپایداری جوی میتواند انسان خسته و نه چندان هوشیار و سرمازده را به راهی بی باز گشت بکشاند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=50611
  • نویسنده : دکتر فرید عباسی دزفولی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوه‌نوردان ‌ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.