• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

مکمل های ورزشی موثر درکوهنوردی

  • کد خبر : 44030
  • 15 خرداد 1400 - 21:47
مکمل های ورزشی موثر درکوهنوردی
بام نیوز: گلوتامين اسيدامينه ای است که در ریکاوری، بازسازی گلیکوژن، افزایش سيستم ایمنی و جلوگیری از بيش تمرینی به کوهنوردان کمک می کند. بنابراين شما می توانيد از اين مکمل به نحو احسن استفاده کنيد.

کوهنوردی ورزشی است که جزء رشته های استقامتی طبقه بندی می شود. مهمترين و جدی ترین موضوعی که کوهنوردان با آن رو به رو می شوند تخليه گليکوژن، آتروفی عضلات و ریکاوری سريع می باشد.

بنابراین بحثم را به دو بخش طبقه بندی می کنم. مکمل هایی که در تامين گليکوژن عضلات و کبد موثر هستند و مکمل هایی که از آتروفی #عضلانی جلوگیری می کنند.

خوشبختانه امروزه در کشورمان مکمل های با کیفیتی در ايران وجود دارد که body attack سرآمد همه آنها به حساب می آید. البته تنها مکملی که امروزه به قطع و يقين میتونم بگم در ایران اوريجينال است، مکمل body attack می باشد. برای تامین و بازسازی گلیکوژن کوهنوردان بايد سراغ مکمل های کربوهيدراتي بروند. این مکمل ها بر اساس شاخص قندی که دارند به مکمل های قبل، حين و بعد از ورزش طبقه بندی می شوند. بنابراین کار بسیار ساده ايست، شما می توانيد مکمل های hypo را قبل، مکمل های iso را حین و مکمل های hyper را بعد از یک صعود موفق مصرف کنيد. اساس طبقه‌ بندی اين مکمل ها بر اساس شاخص قندی آنها و قابليت بيدار کردن و ترشح انسولين خلاصه می شود. در نتيجه پيشنهاد من در بخش کربوهيدرات ها اين است که از مکمل های مايع و بارهای کربوهيدراتي قبل، حين و بعد از صعود استفاده کنيد.

موضوع مهمی که برای کوهنوردان اهمیت بالایی دارد جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات خود می باشد. به اين نکته توجه داشته باشيد زمانی که فعالیت ورزشی شما از ۶۰ دقیقه تجاوز مى کند، هورمون کورتيزول شروع به ترشح می کند، در نتيجه محيط داخلی بدن، شرایطی کاتابوليک را تجربه میکند که اين موضوع اصلا به نفع عضلات نيست. تامین کربوهيدرات را که توضیح دادم، برای تامين پروتئین مورد نياز بدن شما میتوانید از ۳ نوع پروتئین استفاده کنيد.

۱٫ پروتئین whey

اين نوع پروتئین، پروتئینی کامل به حساب می آید که تمام اسیدهای امینه مورد نياز بدن و تامين ميکند. شما می توانيد whey را با کربوهيدرات خود ترکيب کرده و ميل کنيد.

۲٫ اسیدهای امینه شاخه دار BCAA

سه اسید امینه لوسين، ايزولوسين و والين به دلیل داشتن کربن زیاد در ساختار شیمیایی خود در عضلات متابوليزه می شوند و می توانند طی فرآیندی موسوم به گلوکونئوژنز در کبد به گلوکز تبديل شوند. بنابراین می توانند در توليد انرژی در فعالیت های بلند مدت به ورزشکاران کمک کند.

۳٫ گلوتامين

گلوتامين اسيدامينه ای است که در ریکاوری، بازسازی گلیکوژن، افزایش سيستم ایمنی و جلوگیری از بيش تمرینی به کوهنوردان کمک می کند. بنابراين شما می توانيد از اين مکمل به نحو احسن استفاده کنيد.

مکمل های دیگری نيز هستند که به دلیل حجم زياد مطالب از گفتن آنها امتناع میکنم. داشتن تغذیه صحیح و استفاده از مکمل های اصل و درست مصرف کردن آنها به افزايش عملکرد ورزشکاران به خصوص کوهنوردان پرتلاش بسیار کمک می کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.