• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
4

کشف باکتری که می‌تواند پلاستیک‌ها را بخورد

  • کد خبر : 48406
  • 01 مرداد 1400 - 18:29
کشف باکتری که می‌تواند پلاستیک‌ها را بخورد
بام نیوز: باکتری که ایدئونلاساکاینسیس 201-F6 نامیده گذاری شده، این توانایی را دارد که یک فیلم نازک ساخته شده ازPET را درفقط عرض یک هفته و در دمای 86 درجه فارنهایت (30 درجه سانتی‌گراد) تجزیه نماید.

به گزارش بام نیوز، جهان هر ساله ۳۱۱ میلیون تن پلاستیک تولید می‌کند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰، زباله‌های پلاستیکی، بیشتر از تعداد ماهی‌ها در سطح جهان باشند. حدود یک ششم از این زباله‌ها را پلاستیک بسیار با دوامی به نام پلی اتیلن ترفتالات(PET) تشکیل می‌دهد.

اما در حالی که مطمئنا این مسئله برای سیاره زمین و موجوداتش بسیار خطرساز خواهد شد، طبیعت راهی برای نجات خود پیدا کرده است. به تازگی پژوهشگران باکتری‌ای را یافتند که اشتهای تعجب برانگیزی برای این پلیمر خطرناک دارد.

این باکتری که ایدئونلاساکاینسیس ۲۰۱-F6 نامیده گذاری شده، این توانایی را دارد که یک فیلم نازک ساخته شده ازPET را درفقط عرض یک هفته و در دمای ۸۶ درجه فارنهایت (۳۰ درجه سانتی‌گراد) تجزیه نماید. این باکتری از دو آنزیم متفاوت در جهت انجام این عملیات استفاده می‌کند، بدین صورت کهPET را به‌ ترفتالیک اسید و اتیلن گلیکول که دو ماده شیمیایی که برای محیط زیست بی‌خطر محسوب می‌شوند، تبدیل می‌کند.

یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه فناوری کیوتو و دانشگاه کیو، پس از گردآوری ۲۵۰ نمونه از محل‌های اجتماعPET همچون رسوبات، خاک و فاضلاب یک سایت بازیافت بطری پلاستیکی، باکتری را کشف کردند.این یافته‌ها در مجله Science منتشر شدند.

جالب توجه است که پژوهشگران براین‌باورند که ممکن است، آنزیم‌های این باکتری، یک پیشرفت تکاملی جدید به شمار آیند، همانطور که این نوع از پلاستیک‌ها تنها ۷۰ سال پیش اختراع شده‌اند.

این خبر قطعا بسیار هیجان انگیز و قابل توجه است. با این حال خیلی از دانشمندان در مورد اینکه آیا این باکتری‌ها در عمل می‌توانند برای حل مشکلات به‌وجود آمده‌ی جهانی از تولید پلاستیک کاری کنند یا نه تردید دارند.بانک اطلاعات کوهنوردی

تریسی ماینر از پژوهشگران موسسه اقیانوس شناسی وودز هول، دراین‌باره می‌گوید:”من واقعا نمی‌دانم که این اکتشاف در چه زمینه‌ای به کار ما می‌آید؟ من نمی‌دانم به چه صورت است که می‌گویند استفاده از این میکروب‌های از بین‌برنده‌ی پلاستیک بهتر از قرار دادن بطری‌های پلاستیکی در یک سطل بازیافت و در نتیجه، ذوب کردن و تولید مجدد آنها است. با این حال او خوش‌بین است که این کشف می‌تواند راه را برای شناسایی باکتری‌های بیشتری که توانایی شکستن پلاستیک و دیگر آلاینده‌ها را دارند، هموار نماید.

ماینسر نتیجه گرفت: “این فرآیند می‌تواند کاملا متداول شود. حالا که ما می‌دانیم به دنبال چه می‌گردیم، ممکن است این میکروب‌ها را در بسیاری از نقاط سراسر جهان مشاهده کنیم”.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.