• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
3
کرونا و گردشگری

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران: ده‌ها هزار نفر در صنعت گردشگری براثر بحران کرونا بیکار شده‌اند

  • کد خبر : 1043
  • 19 مهر 1399 - 11:32
رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران: ده‌ها هزار نفر در صنعت گردشگری براثر بحران کرونا بیکار شده‌اند
بام نیوز: رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران با بیان اینکه بحران‌ها تاثیرات زیادی بر نرخ کاهش گردشگری دارند، گفت: در شرایط فعلی، بحران کرونا سبب شده صدها هزار فرصت شغلی از این واقعه متاثر و متاسفانه ده‌ها هزار نفر بیکار شوند.

ه گزارش خبرگزاری بام،از استان تهران، فرید جواهرزاده رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در پیامی فرارسیدن روز جهانی جهانگردی را به تمامی فعالان این عرصه تبریک گفت. متن این پیام جواهرزاده به شرح ذیل است:

روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۰ که به عنوان جهانگردی و توسعه روستایی نام گذاری شده است، روزی برای تقویت قدرت گردشگری درجهت ایجاد فرصت هایی برای میلیون ها نفر به شیوه ای فراگیر و پایدار، در خارج از شهرهای بزرگ و در مناطق روستایی و روز آشتی و‌مهربانی با طبیعت است. 

پرواضح است که این مهم  می تواند به عنوان پل ارتباطی در ارتقای تعاملات، همزیستی مسالمت آمیز و درک متقابل فرهنگ ها و سنت ها و در نهایت نیل انسان ها به آرامش تأثیرگذار باشد.

تجربه و تاریخ نشان داده است که بحران‌ها تاثیرات زیادی بر نرخ کاهش گردشگری دارند که در شرایط فعلی، بحران کرونا یکی از نمونه‌های عینی آن بوده و اغلب کشورها را نیز درگیر خود کرده است، به طوری  پیش‌بینی می‌شود ده‌ها میلیون شغل در دنیا که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با فعالیت‌های گردشگری در ارتباط هستند آسیب دیده و یا از بین بروند. این درحالی است که در کشور مانیز صدها هزار فرصت شغلی از این واقعه متاثر و متاسفانه دهها هزار نفر نیز بیکار شده اند. 

سلامت حق اساسی هر انسان و یک هدف مهم اجتماعی برای همه جوامع است و تمام دولت‌ها موظف به تأمین سلامت افراد می‌باشند چراکه  اگر این مهم دچار خدشه شود صنعت گردشگری یک کشور را نابود خواهد کرد.

عدم توجه به سلامت عمومی در یک مقصد گردشگری از سوی دولت و عدم رعایت آن توسط جامعه میزبان، بدون شک منجر به امتناع گردشگر از سفر به آن مقصد می شود. در واقع وقتی که خود جامعه میزبان از نظر سلامت عمومی دچار مشکل باشد و دولت های حاکمه به این موضوع بی توجه باشند چگونه می توانند در یک فضای امن اجتماعی از یک گردشگر میزبانی نمایند؟

کرونا یک هشدار مهم به تمامی دولت‌ها در سراسر جهان بود که نشان دهد سلامت عمومی جامعه برای رشد اقتصادی و البته حفظ و توسعه صنعت گردشگری، اولویتی انکارناپذیر است!

کرونا هشدار داد که اگر دولت‌ها مولفه‌های امنیتی جامعه همچون سلامت عمومی مردم را مورد توجه قرار ندهند تاثیراتی براقتصادشان خواهد گذاشت که سال های سال جبران آن امکان پذیر نخواهد بود.

از اینرو به نظر می رسد زین پس  کشورمان باید با در نظر داشت مولفه های اساسی چون بهداشت و سلامت در سطح عمومی جامعه، آن را به عنوان یک الزام و مطابق با شاخص های استاندارد جهانی در کلیه فرآیندهای گردشگری کشور از جمله حمل ونقل، اقامت، پذیرایی و گشت و‌گذار جاری سازد  چرا که در این برهه زمانی حساس، صنعت گردشگری ابتدا برای شروع و رونق کسب و کارهای خود نیاز به جلب اعتماد عمومی در عرصه بین المللی دارد. 

براین اساس کسب و کارهایی که در درجه اول به حفظ سلامت و بهداشت خود و کارکنان‌شان توجه بیشتری داشته و سختگیرانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی را در ارائه خدمات سفر به مشتری مدنظر قرار دهند بسی بیشتر می‌توانند به جلب اعتماد از دست رفته گردشگری که در وهله نخست به فکر سلامت خویش است، اهتمام ورزند و در انتها نیز گوی رقابت را از سایر رقبا بربایند. 

در سطح کلان نیز دولتی که سلامت عمومی جامعه در آن یک اولویت مهم اجتماعی بوده و هیچگونه مماشاتی در این رابطه نداشته باشد، می تواند مقصد امنی برای گردشگر و توسعه صنعت گردشگری آن جامعه تلقی شود‌. 

از اینرو ابتدا دولت‌ها با وضع قوانین سختگیرانه بهداشتی و پس از آن کسب و کارهای فعال حوزه گردشگری با نشان دادن علنی پایبندی به این قوانین، نحوه رعایت عملی سازوکارهای بهداشتی در قبل سفر، حین سفر و پس از آن را نیز به گردشگران نشان دهند. بنابراین‌، این پایبندی اجتماعی جامعه میزبان به بهداشت و سلامت است که می‌تواند در این برهه حساس به جلب اعتماد از دست رفته گردشگران بیانجامد و باعث موفقیت و در نتیجه جذب گردشگران به کشور شود. 

امیدوارم به زودی سرزمین زیبای ما آنچه را که شایسته آن در گردشگری ست را به دست بیاورد و زیبایی‌های سرزمین مان به دیگر گردشگران دنیا معرفی شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=1043
  • نویسنده : bamnews
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.