• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
4

«زاکین» قلب سیاهو در هرمزگان/ زادگاه مرغوب‌ترین نارنگی جهان+عکس

  • کد خبر : 20258
  • 04 بهمن 1399 - 18:52
«زاکین» قلب سیاهو در هرمزگان/ زادگاه مرغوب‌ترین نارنگی جهان+عکس
بام نیوز: درختان پرشمار نارنگی در سطح روستای زاکین و همین طور در باغات پیرامون این روستا، جلوه بی‌نظیری از زیبایی به زاکین بخشیده و پشت زمینه هر تصویری از زاکین، نارنگی منحصربفرد و خوش طعم این روستا است که حاصل همنشینی با گرمای پررطوبت تابستان و سردی زمستان این منطقه است.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، روستای زاکین از روستاهای هدف گردشگری در استان هرمزگان در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد.

روستا از ضلع شرقی با روستای «سغ» از ضلع جنوبی با سیاهو، از ضلع غربی با «درگز» و تلسورو و از شمال با روستای بخوان در شهرستان حاجی آباد همسایه است.

وجود چشمه سارهای متعدد و قنات و همسایگی بام هرمزگان بلند ترین قله استان هرمزگان با نام «قله تشگر» با ارتفاع ۳۲۶۷ متر و وجود درختان زیبای نارنگی به عنوان مرغوب‌ترین نارنگی ایران و جهان و مجتمع آبدرمانی به این منطقه صفای خاصی در تمام فصول بخشیده است.

منطقه باستانی پشته «گلهکی» و کشف یکی از بزرگترین میادین نفت خام کشور در این روستا بر اهمیت این منطقه در جغرافیای هرمزگان افزوده است و همت بلند شورا و دهیار این روستا در عمران و آبادانی آن موجب شده تا این روستا در هرمزگان همچون نگینی بدرخشد و این روستا را به لحاظ ارزش زمین به یکی از گران‌ترین روستاهای ایران تبدیل کند.

روستایی با دهیار زن

طاهره مرادی دهیار روستای زاکین از شمار دهیاران بانوی هرمزگان است که از وضعیت روستا و پیگیری‌های او برای رفع مشکلات این منطقه می‌توان پی به روحیه خستگی‌ناپذیرش در پیگیری تأمین زیرساخت‌ها برای این روستا با ۲۲۵ خانوار جمعیت پی برد.

وضعیت نامناسب جاده دسترسی به این روستا که در مسیر جاده سیاهو به احمدی قرار گرفته، عدم انتن دهی تلفن همراه و مشکلات اینترنت  برای خانواده ها و دانش‌آموزان، نوسانات برق در دو محله روستا و جاده بین مزارع اهالی از جمله مشکلاتی است که خانم مرادی در مورد آنها به عنوان اصلی‌ترین نیازهای روستای زاکین نام می‌برد.

وی می‌گوید: پیگیری‌ها برای رفع مشکل ارتباطی تلفن همراه در منطقه زاکین به نتایج خوبی رسیده و مخابرات هرمزگان در حال اجرای فیبر نوری به سمت این منطقه است و قرار است تا پایان امسال مشکل ارتباطی مردم این منطقه و اینترنت پرسرعت همراه رفع شود اما چالش اصلی راه نامناسب این منطقه است که به طور هفتگی چندین نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

خبری ناگوار که ما را شوکه کرد

در میانه این بازدید از منطقه زیبای زاکین بودیم که متأسفانه خبر فوت دو نفر از مردم سیاهو در اثر وقوع واژگونی خودرو بدلیل عرض کم و وضعیت نامناسب جاده، همه اهالی روستا را متأثر کرد. یک خانواده با خودروی پراید در میانه‌های راه واژگون می‌شود که متأسفانه سرپرست خانوار فوت می‌کند و دیگر سرنشینان خودرو نیز زخمی می‌شوند.

زاکین مستعد بوم‌گردی

حمیدرضا مرادی عضو شورای روستا و عضو شورای بخش مرکزی بندرعباس که خود کارشناس حقوق و از فعالان اجتماعی و سیاسی و رسانه ای هرمزگان نیز هست، عنوان می کند: روستای زاکین دارای پتانسیل بسیار بالایی در بحث گردشگری بوم گردی و تولید گیاهان دارویی است و با ایجاد کارگاههای صنایع دستی کوچک و تبدیل منازل قدیمی به بوم گردی می‌توان همواره برای جوامع محلی درآمد زایی کرد.

وی افزود: به تازگی یکی از اعضای شورا که در زمینه کوهنوردی، گردشگری و طبیعت‌گردی فعالیت دارد، در قالب طرحی با حمایت شماری از راهنمایان گردشگری استان هرمزگان، امکان بازدید و انجام برنامه‌های گردشگری را برای مسافران و طبیعت‌دوستان فراهم آورده است که باعث معرفی هرچه بهتر و بیشتر منطقه سیاهو و ارتفاعات زاکین به مردم کشورمان شده و از این ناحیه شاهد اتفاقات خوبی در روستا هستیم.

مرادی ضمن تشکر از عبدالله آرامش در این زمینه می‌گوید: معرفی مناسب زاکین به مردم ایران می‌تواند از این منطقه یک برند گردشگری بسازد که حتی منافع اقتصادی حاصل از آن نصیب استان نیز خواهد شد.

کمبود آرد و نفت سفید در سرمای زاکین

این عضو شورای روستای زاکین همچنین گفت: کمبود آرد و مشکل عدم وصول نفت سفید بعنوان سوخت خانگی اهالی روستا از جمله مشکلاتی است که ما در روستا با آن مواجهیم و از فرماندار بندرعباس و استاندار هرمزگان در این زمینه استمداد می‌طلبیم که این دو مشکل مردم را حل و رفع کنند.

سد روستای زاکین سریع‌تر کامل شود

غلامرضا نازبند رییس شورای روستای  زاکین و از قدیمی‌ترین شوراهای استان نیز که ۲۲ سال است، عضو شورای این روستا است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اتمام پروژه سد روستای زاکین و رفع مشکل جاده بین مزارع پای باغ زاکین دو خواسته عمده ما در زمینه زیرساخت از مسؤولان است تا ضمن آبادی بیشتر منطقه، موجب رشد تولید محصول منحصربفرد نارنگی در زاکین نیز بشود.

 بازدید ما از سطح روستا موجب شد تا دریابیم که ساختمان دهیاری این روستا نیازمند به تکمیل است و آرامستان و مدرسه زاکین نیز به توجه بیشتر مسؤولان نیاز دارد.

عطر خوش نان زاکین روستا را فراگرفته است

یکی از جاذبه‌های روستای زاکین، کارگاه تولید نان محلی در این روستا است که به برندی برای این روستا تبدیل شده و بسیاری اهالی زاکین که در بندرعباس سکونت دارند نیز با خریداری این نان و آوردن به بندرعباس از آن تا مدت‌ها استفاده می‌کنند. نانی که عطر و طعم آن بدلیل پخته شدن با تابه بزرگ سیاه رنگ و چوب‌های زغالی درختان نارنگی، بوی عجیبی به روستا پیچانده است.

رنگ و لعاب نارنجی پشت زمینه روستا

درختان پرشمار نارنگی در سطح روستای زاکین و همین طور در باغات پیرامون این روستا، جلوه بی‌نظیری از زیبایی به زاکین بخشیده و پشت زمینه هر تصویری از زاکین، نارنگی منحصربفرد و خوش طعم این روستا است که حاصل همنشینی با گرمای پررطوبت تابستان و سردی زمستان این منطقه است که طعمی را در وجود این نارنگی قرار می‌دهد که آن را در دنیا بی‌نظیر می‌سازد.

زاکین را باید دید…

گزارش: جهانگیر حاجی‌زاده سودرویی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=20258
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.