• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1
اموزشی:

۷ نکته برای خرید عینک کوهنوردی مناسب

  • کد خبر : 7201
  • 29 آبان 1399 - 22:47
۷ نکته برای خرید عینک کوهنوردی مناسب
گروه اموزشی بام نیوز:یکی از اقدامات مهم برای شروع فعالیت کوهنوردی تهیه عینک کوهنوردی مناسب است اما این عینک چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص ۷ نکته برای خرید عینک کوهنوردی مناسب منتشر نمود:

وظیفه هر یک از ابزار کوهنوردی در واقع ایمن کردن قسمتی از بدن ما است و آنها را بر اساس شاخص هایی خاص انتخاب می کنیم. کفش کوهنوردی با داشتن کفی مقاوم، از پا و مچ پا محافظت می کند یا کیسه خواب از نفوذ رطوبت برف و باران جلوگیری می کند، کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید است و استفاده از عینک آفتابی و اسکی نیز برای محافظت از چشمان کوهنوردی لازم و ضروری است.

عینک کوهنوردی

در برخی موارد با وجود آنکه افراد برای تمام موارد بالا هزینه می کنند، اما خرید عینک مخصوص کوهنوردی را ضروری نمی دانند و تنها از همان عینک آفتابی معمولی خود استفاده می کنند. به عقیده آنها عینک آفتابی از هر نوعی که باشد توانایی محافظت از چشم در برابر امواج مضر نور خورشید را دارد. اما باید بگوییم که این تصور نادرست است.

تحقیقات نشان داده است که لایه اوزون در حال نازک شدن است و این به معنی دسترسی راحت تر اشعه ماوراء بنفش خورشید برای ورود به لایه اتمسفر است. از طرفی دیگر آسیب های ناشی از این پدیده در ارتفاعات شدیدتر هم می شود. بنابراین علاوه بر اسکی بازان که از عینک اسکی استفاده می کنند، کوهنوردان نیز بایستی در تمامی فصول سال یک عینک کوهنوردی مناسب به همراه داشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله به شرح نکات لازم برای خرید عینک کوهنوردی بپردازیم.

عینک کوهنوردی با استفاده از موادی ساخته می شود که ضمن داشتن دوام بالا، سبک باشد و استفاده طولانی مدت آن روی صورت احساس سنگینی ایجاد نکند.

 

قاب عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی باید فرم و قاب سبکی داشته باشد. مسافت های کوهنوردی طولانی هستند و فراز و فرود زیادی دارند. اگر قاب عینک سنگین باشد، تحمل آن روی صورت پس از مدتی آزار دهنده و کلافه کننده می شود. از میان مواد اولیه مختلفی که برای تهیه قاب عینک استفاده می شود، پلاستیک بهترین گزینه است زیرا در عین انعطاف پذیری، بسیار سبک بوده و احساس راحتی بیشتری را برای فرد فراهم می کند.

دوام عینک کوهنوردی

عینک باید دوام و مقاومت خوبی داشته باشد. در هنگام صعود از کوه امکان برهم خوردن تعادل و در نتیجه افتادن عینک زیاد است لذا اگر قاب عینک از جنس پلاستیک باشد، صدمه کمتری به آن وارد می شود. علاوه بر این موضوع عینک پلاستیکی دارای عمر طولانی تری است.

 

فرم عینک کوهنوردی

همانند جنس قاب، فرم عینک نیز باید به گونه ای باشد که قرار دادن آن روی چشم ها احساس سبکی و راحتی را به همراه داشته باشد. در هنگام صعود زمانی که پاهای شما توان راه رفتن خود را از دست می دهد اگر وزن و بدنه عینک روی صورت شما مزاحم باشد تعادل خود را از دست می دهید و یا باعث کلافگی شما می شود.

 

لنز عینک

عینک کوهنوردی

لنز عینک های کوهنوردی لا عینک های معمولی متفاوت است. در ساخت این دسته از عینک ها از لنزهای پلاریزه استفاده می شود تا محافظت بیشتر و کاملتری را در برابر اسعه نور خورشید فراهم کند.

 

شاخص فرابنفش

در هنگام خرید عینک کوهنوردی باید به شاخص اشعه ماوراء بنفش عینک توجه داشته باشید. شاخص ماورا بنفش عینک بین صفر تا چهار است که هرچه این مقدار بالاتر باشد دارای کیفیت بهتر و ایمن تر است.

 

ضدخش بودن لنز

برای اطمینان از عدم آسیب دیدن لنز عینک در هنگام صعود از کوه بهتر است تا از عینک های با لنز ضد خش استفاده نمایید.

 

قوس و انحنای بدنه

عینک کوهنوردی

در هنگام خرید عینک کوهنوردی به فرم بدنه آن دقت کنید. بهتر است که بدنه عینک دارای قوس کمی باشد نظیر عینک های کمربندی.

 

هر چه عینک تیره تر و اشعه نور خورشید را کمتر جذب کند گزینه مناسب تری برای انتخاب عینک کوهنوردی است.

 

لنز مناسب برای عینک کوهنوردی

  • لنز شاخص ۱: ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اشعه فرابنفش را جذب می کند که برای تابش خورشید بسیار خفیف مناسب است.
  • لنز با شاخص ۲: ۱۸ تا ۴۰ درصد اشعه فرابنفش را جذب می کند که برای روزهای پوشیده از ابر مناسب است.
  • لنز با شاخص ۳: ۸ تا ۱۸ درصد اشعه فرابنفش را جذب می کند که برای فعالیت هایی چون رانندگی و کوهنوردی به کار می رود.
  • لنز با شاخص ۴: تیره ترین نوع است که ۱۳ تا ۱۸ درصد اشعه فرابنفش را جذب می کند و برای کارهای روزانه مفید نیست و منحصرا برای کوهنوردی استفاده می شود.

 

نتیجه گیری

همانگونه که ذکر شد عینک مخصوص کوهنوردی یکی از لوازم ضروری برای سفرهای کوهنوردی است که دارای خصوصیات شاخصی به لحاظ فرم ، دوام ، لنز و غیره می باشد. بطور خلاصه می توان گفت که یک عینک مناسب بایستی قاب سبک با فرم منحنی داشته باشد تا احساس راحتی و سبکی را روی صورت ایجاد نماید. همچنین لنز عینک باید از انواع ضد خش با شاخص فرابنفش بالا باشد.

توجه به این نکات در هنگام خرید یه شما برای انتخاب یک عینک مناسب کمک می کند. اگر به دنبال خرید یک عینک خوب و بادوام هستید در فروشگاه کوهسایت می توانید مدل های متنوعی از عینک های باکیفیت از برندهای معتبر را بیابید. می توانید بههمچنین ضمن خرید حضوری امکان مشاهده و خرید کلیه محصولات به صورت اینترنتی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.