• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 24694
1
اموزشی:

۱۰ دلیل برای استفاده از باتوم

  • کد خبر : 7196
  • 29 آبان 1399 - 22:46
۱۰ دلیل برای استفاده از باتوم
گروه اموزشی بام نیوز:باتوم کوهنوردی خوب، یکی از ابتدایی ترین تجهیزات کوهنوردی است که عدم وجود آن در برنامه های صعود، عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. امروزه در میان کوهنوردان حرفه ای کمتر کسی دیده می شود که باتوم را نادیده بگیرد. همانطور که گفتیم باتوم کوهنوردی از اساسی ترین تجهیزات در هنگام صعودهای طولانی و یا زمستانه است که طرز انتخاب و آشنایی کامل با انواع باتوم ها از موارد ضروری برای هر کوهنوردی می باشد.

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص ۱۰ دلیل برای استفاده از باتوم منتشر نمود:

انواع باتوم کوهنوردی

 

ده دلیل برای استفاده از باتوم کوهنوردی

باتوم های ثابت که در واقع همان چوب های اسکی هستند ، امروزه و در حال حاضر در کوهنوردی کاربرد ندارند و حقیقتا بلا استفاده هستند.

باتوم های عادی: این باتوم ها به علت نوع ساخت آن احتمال آسیب کمتری دارند و مدت زمان بیشتری سالم می مانند. این نوع باتوم ها در کوهنوردی های بسیار سنگین کاربرد بیشتری دارند زیرا همانطور که گفتیم،در برنامه های سنگین امکان خرابی شان به حداقل می رسد. البته در نظر داشته باشید که به علت انتقال ضربه از زمین به دستتان کمی موجب خستگی می شوند.

باتوم های تلسکوپی: این باتوم ها علاوه بر ایمنی بالایی که دارند تغییر پذیر بوده و قابلیت تغییر ارتفاع تا اندازه ی مورد نظرتان را دارند به همین دلیل در میان کوهنوردان محبوب اند و کاربرد زیادی دارند. اگر می خواهید صعودی ایمن و بی دردسر داشته باشید یک جفت از این باتوم های تلسکوپی را سفارش دهید.

باتوم های آنتی شوک: در ساختمان این باتوم ها فنر به کار رفته است و برخی معتقدند که همین امر سبب کاهش فشار وارد بر دستانتان خواهد شد. نام دیگر این باتوم ها ضربه گیر است زیرا با قابلیت فنری که دارند موجب دفع ضربه های متوالی که از زمین می آیند، می شوند. باتوم آنتی شوک دار دسته اسفنجی Exponent، از جمله مدل های باکیفیت و مناسب باتوم کوهنوردی برای ورزشکاران حرفه ای است.

البته بایستی بگوییم که این نوع باتوم ها در میان کوهنوردان مخالفان و موافقان بسیار زیادی دارند و بنا به نظر مخالفان این طرح و ایده، این قابلیت ها اگرچه فشار وارد بر پا را کم می کنند اما در عوض خودشان باعث افزایش فشار بر روی مچ دست ها می شوند.

همچنین آن ها می گویند آنتی شک بودن این باتوم های کوهنوردی فقط در زمین ها و سطوح نرم عملکرد مثبت دارد و در غیر این صورت با وارد کردن فشار بر روی دست ها ممکن است مشکلاتی را برایتان به بار بیاورند.

باتوم های کوهنوردی، وزن را از روی اندام های تحتانی مثل پاها و زانو برداشته و آن را روی بالاتنه پخش می کنند.

 

اجزای باتوم کوهنوردی

 

ده دلیل برای استفاده از باتوم کوهنوردی

باتوم ها دارای دسته، بند حمایت، تنه ی اصلی،گل باتوم، محافظ سخمه و قفل هستند:

دسته

این دسته معمولا از جنس عایق پلاستیک و لاستیک است که همانطور که میدانید برای استفاده راحت تر از باتوم باید آن را در حالتی در دست گرفت که مشکلی ایجاد نکن و سر نخورد. همچنین باتوم های که دسته ی آن ها باعث عرق کردن دستتان می شوند زیاد مناسب نیستند و سفارش نمی شوند.

بند حمایت

در بالای دسته ی باتوم تسمه ای با قابلیت تنظیم وجود دارد که گرفتن دسته ی باتوم را سهولت می بخشد. کوهنوردان این بند را دور مچ خود انداخته و سپس دسته ی باتوم را می گیرند. این کار باعث می شود باتوم از دست شخص رها نشود و اگر هم این اتفاق افتاد بند حمایت همچنان دور مچ شخص باقی بماند.

تنه ی اصلی

این قسمت از باتوم دارای سه بخش مختلف است. جنس بدنه ی باتوم می تواند آلیاژ فولاد که بسیار سنگین و مقاوم در برابر ضربه است باشد، همچنین می تواند آلیاژ آلومینیوم که به مراتب مقاومتی کمتر از فولاد دارد باشد، نوع دیگری از بدنه ی باتوم که به تازگی وارد بازار شده ،بسیار سبک بوده و مقاومت بسیار زیادی دارد از جنس الیاف کربن است.

بخش های مختلف بدنه، به صورت کشویی بوده در هم فرو می روند پس هر زمانی که بخواهید می توانید با باز کردن این قسمت ها ارتفاع باتوم تان را تنظیم کنید.

گل باتوم

بخش پلاستیک مانندی که ظاهری شبیه به گل دارد در انتهای باتوم قرار داشته و از فرو رفتن باتو متان درون گل و لای و شن جلوگیری می کند. این طراحی کار کوهنوردان را سهولت می بخشد. اما معمولا کوهنوردان این بخش را از باتوم جدا می کنند و از عملکرد بی نظیر آن بی بهره می مانند. ما به شما پیشنهاد می کنیم که این قسمت را باز نکنید و اجازه ندهید گل و لای باتومتان را خراب کند.

بخش دیگری به نام گل یخ هم در اکثر باتوم ها وجود دارد که از ورود ناگهانی باتوم به داخل صخره، سنگ و یا شکاف های یخ جلوگیری می کند. ست گل برف و ته باتوم کوهنوردی، در این راسته، بسیار کارامد می باشند.

سازوکار قفل در باتوم

بخش چرخشی که با دست قابل حرکت است و شما از چرخاندن آن برای تنظیم ارتفاع باتو متان استفاده می کنید، سیستم قفل نام دارد که اصطلاحا اگر هرز شود باتوم دیگر توان افزایش و کاهش طول نخواهد داشت و ثابت می ماند. مراقب این قسمت باشید.

محافظ سخمه

به بخش نوک تیز و میخ مانند قرار گرفته در انتهای باتوم، سخمه می گویند که به علت تیزی، کوهنوردان بر روی آن درپوش پلاستیکی قرار داده و از آسیب هایی که ممکن است به دیگر وسایل بزند جلوگیری می کنند. در ساخت این قسمت از موادی مانند الماس، کاربید و یا تنگستن استفاده می شود پس سخمه بسیار تیز و محکم بوده و می تواند به راحتی هرچیزی را خراب کند.

 

بیشتر بدانید: ضروری ترین لوازم کوهنوردی کدامند؟

 

نحوه ی استفاده و تنظیم ارتفاع باتوم

 

ده دلیل برای استفاده از باتوم کوهنوردی

ارتفاع باتوم باید بر اساس قد فرد استفاده کننده و نیز شیب مسیر تنظیم شود و فاکتور دیگری در این انتخاب تاثیر چندانی ندارد. فراموش نکنید که در هنگام گرفتن باتوم در دست، زاویه ی بازو و ساعد تان نباید از ۹۰ درجه تجاوز کند.همچنین دقت کنید که در هنگام صعود باید ارتفاع باتوم کمتر از ارتفاع آن در حین فرود باشد.

حتما از دو باتوم کوهنوردی با اندازه های یکسان استفاده کنید، در غیر این صورت پیشنهاد می کنیم اصلا باتوم در دست نگیرید. البته در شرایطی هم دیده شده که کوهنوردان از باتوم هایی با اندازه های غیر یکسان استفاده میکنند: در تراورس کردن باتوم سمت پای کوه باید بلند تر از باتوم سمت دره باشد.

باتوم ها شدت ضربه بر ساق پا، زانو، مچ و کف پای شما را کاهش می دهند.

 

۱۰ دلیل استفاده از باتوم کوهنوردی

 

ده دلیل برای استفاده از باتوم کوهنوردی

  1. باتوم های ترکینگ، مثل باتوم اسکی، به بازوهای شما این اجازه را می دهد که برن شما را به سمت جلو و بالا سوق دهد. چه در مسیری صاف قدم بزنید و یا از شیب یک تپه بالا بروید، باتوم ها می توانند میانگین سرعت شما را افزایش دهند.
  2. باتوم ها شدت ضربه بر ساق پا، زانو، مچ و کف پای شما را کاهش می دهند. این ویژگی به خصوص در هنگام فرود خود را نشان می دهد. یک تحقیق علمی در سال ۹۹ میلادی نشان می دهد که باتوم ها می توانند تا ۲۵ درصد نیروی فشاری بر روی زانوها را کاهش دهند.
  3. باتوم ها می توانند موانع آزاردهنده سر راه را منحرف کنند. بطور مثال شما می توانید با باتوم خود شاخه های تیغ دار درختان یا تارهای عنکبوت را از سر راه خود کنار بزنید بدون اینکه آسیبی به دستان شما وارد شود و یا کثیف شوند.
  4. راه رفتن با باتوم به ثبات گام برداری شما کمک کرده و باعث می شود بتوانید با یک ریتم ثابت راه بروید، که باعث افزایش سرعت شما می شود. این ویژگی به خصوص خود را در زمین های مسطح و غیر فنی نشان می دهد.
  5. دو نقطه اتکای اضافی به زمین که به واسطه باتوم ها به دست می آید باعث می شود استحکام شما بر روی سطوح لغزنده مثل گل و گلای، برف یا سنگ های لق بیشتر شود.
  6. باتوم ها به شما کمک می کنند در مناطق صعب العبور تعادل خود را بهتر حفظ کنید. مثل عبور از رودخانه ها، از لابه لای ریشه درختان و یا از زمین های باتلاقی و لغزنده. حفظ تعادل در چرخش ها می تواند به حرکت سریع تر وراحت تر شما کمک کند.
  7. باتوم ها می توانند به عنوان یک اکتشافگر به شما اطلاعاتی فراتر از آنچه با چشم می بینید بدهند. بطور مثال در برخورد با گودال های آب، برفچال ها و یا شن های روان، استفاده از باتوم قبل از عبور می تواند اطلاعات بسیار خوبی از آنچه در پیش رو دارید به شما بدهد.
  8. باتوم ها می توانند برای دفاع از خود در مقابل حمله حیوانات وحشی مثل سگ ها و خرس ها به کار روند. آنها را بالای سر خود بگیرید تا به نظر بزرگتر بیایید و یا اینکه مثل نیزه پرتابشان کنید.
  9. باتوم ها به شما کمک می کنند تا کمی از وزن باری که حمل می کنید کم کنند. بطور مثال اگر شما یک کوله سنگین حمل می کنید می توانید در استراحت های کوتاه به باتوم هایتان تکیه کنید و وزن را روی آنها بیندازید تا راحت تر استراحت کنید.
  10.  باتوم ها می توانند برای کارهایی غیر از راه رفتن استفاده شوند. می توان از آنها به جای تیرک در ساخت سرپناه استفاده کرد و یا در قایقرانی به عنوان پارو از آنها بهره برد.

 

دیگر فواید استفاده از باتوم در کوهنوردی

باتوم های کوهنوردی، وزن را از روی اندام های تحتانی مثل پاها و زانو برداشته و آن را روی بالاتنه پخش می کنند. و باعث حفظ تعادل در شرایط مختلفی مثل برف سنگین و مناطق لیز و یا سطوح خیس می شوند. همچنین ایجاد ستون برای چادر، دفع حیوانات وحشی و خطرناک و محافظت از خود در برابر خطرهای احتمالی و نیز تبدیل باتوم کوهنوردی به آتل در زمانی که شکستگی یا دررفتگی اتفاق می افتد، از دیگر کاربردهای این تجهیزات می باشد.

در نظر داشته باشید که هر چقدر استفاده ی درست از باتوم کوهنوردی می تواند در روند صعود شما تاثیر مثبت بگذارد، به همان میزان هم استفاده ی نادرست از آن ها می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. برای مثال زمانی که فاصله ی بدن شما و باتوم زیاد است، کشیدگی در اندام ها و عضلات مختلف بدن تان را احساس خواهید کرد و همین موضوع از علائم شروع آسیب است.

همچنین تاثیرات روانی که باتوم ها بر روی کوهنوردان دارند، بسیار قابل توجه هستند. فردی که به وجود باتوم عادت کرده و فقط در صورت به همراه داشتن آن احساس امنیت می کند، در زمان نبود باتوم و در مناطقی که استفاده از باتوم توصیه نمی شود، احساس ناامنی کرده و نمی تواند به راحتی به صعودش ادامه دهد و همواره کمبودی را حس می کند.

باتوم ها شدت ضربه بر ساق پا، زانو، مچ و کف پای شما را کاهش می دهند. این ویژگی به خصوص در هنگام فرود خود را نشان می دهد. یک تحقیق علمی در سال ۹۹ میلادی نشان می دهد که باتوم ها می توانند تا ۲۵ درصد نیروی فشاری بر روی زانوها را کاهش دهند.

 

کلام آخر

 

ده دلیل برای استفاده از باتوم کوهنوردی

همانطور که میدانید، کوهنوردی ورزشی مفرح و ماجراجویانه است که هیجان بسیاری دارد. اما مانند هر ورزش دیگری، اصول اولیه آن باید رعایت شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری گردد. یکی از این لوازم مهم برای ایمنی کوهنورد، باتوم کوهنوردی خوب است که داشتن اطلاعات لازم در مورد یک باتوم استاندارد می تواند فرآیند انتخاب و خرید را برای شما آسان تر سازد. پیشنهاد ما به شما فروشگاه کوه سایت است. در کوه سایت، می توانید وسایل مورد نیازتان را با قیمت مناسب و اطمینان خاطر از اصل بودن کالا خریداری نمایید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.